TILBURG - Met de overname van Swinkels Snackery en Backery eind 2016 kreeg Van Geloven er een nieuwe snack bij: de kaassoufflé. En niet zomaar een kaassoufflé, maar de Souflesse. Om het kwaliteitsmerk nog groter en bekender te maken binnen horeca heeft de fabrikant het design vernieuwd en de presentatie verbeterd.
De verkopen van kaassnacks zitten in de lift. Steeds vaker staat een versie van de gefrituurde variant op de borrelkaart en ook binnen fastservice groeit de populariteit van het vegetarische genietproduct. Binnen dit segment boekt ook Souflesse stevige groei. “Met Souflesse heeft Swinkels in 2009 echt een onderscheidend product op de markt gebracht. Door de kenmerkende kartelvorm bevat de Souflesse meer kaas. En die wordt beter verdeeld, waardoor je altijd kaas proeft als je een hap neemt”, zegt Paulien Engels, brandmanager OOH bij Van Geloven. Souflesse is naast Mora, Van Dobben en Kroketterij de Bourgondiër het vierde merk waar de snackfabrikant haar focus op legt.
Rebranding
Voor de Souflesse resulteerde dat in een rebranding van het merk, het design van de hele range is aangepast. “Souflesse heeft de laatste jaren niet de aandacht gehad die het verdient”, zegt Engels. De kaassnack behoudt dezelfde kenmerkende kartelvorm en ook aan de smaak, de grootte of de inhoud van de doos zal niets veranderen. “We vinden echter dat bij een kwalitatief hoogwaardig product ook een kwalitatief hoogwaardige uitstraling hoort. We hebben onder meer een nieuw logo gepresenteerd dat wat meer bij deze tijd past. Het leuke aan dit logo is dat de kenmerkende kartelvorm hierin terug komt.” Die vorm komt steeds terug in alle materialen die het merk gebruikt.
Perfect serve
Souflesse is als merk gebouwd in de cafetaria. Er is nooit echt de focus geweest op horeca. Daar komt nu verandering in. “Er kwam steeds meer vraag naar een minivariant en die is er gekomen. Uiteraard heeft de minivariant net als zijn grote broer, de bekende kartelvorm”, legt Engels uit. De mini-Souflesse leent zich uitstekend om te worden geserveerd op een terras. “Er staan altijd bitterballen op de borrelkaart, maar steeds vaker zijn consumenten op zoek naar iets anders. Wij geloven dat ondernemers echt onderscheid kunnen bieden door de mini-Souflesse op de borrelkaart te zetten”, zegt Engels. Voor de ‘perfect serve’ heeft Van Geloven een speciaal kaasplankje ontwikkeld. “Ondernemers kunnen nu een ‘warm kaasplankje’ op de kaart zetten. We hebben een houten plankje laten maken waarop de mini-Souflesses in vier varianten perfect geserveerd kunnen worden. In dit kwalitatief hoogwaardige plankje komt uiteraard weer de bekende kartelvorm terug.”
Engels benadrukt tot slot dat Souflesse een foodservicemerk blijft en niet in de supermarkt zal komen te liggen. De fabrikant heeft de ambitie om verder te groeien binnen horeca, maar zal ook zeker blijven investeren en innoveren in het segment waar het merk groot werd, de cafetariabranche.
Bron: Out.of.Home Shops