AMSTERDAM - De Nederlandse ijsfabrikant IJspaleis lanceerde tijdens de begin deze maand in de in Amsterdam RAI gehouden horecavakbeurs Horecava het nieuwe ijsmerk Domini. De ambitie is hoog: “Met dit nieuwe ijsmerk willen we Nederland veroveren”, aldus de firma. Ook de fastservicesector is blij met het nieuwe ijsmerk, evenals marktleider Ola dat het nieuwe ijsmerk welkom heet.
Domini staat volgens IJspaleis voor ‘een compleet assortiment impulsijs voor jong en oud’. Het merk biedt vijftien zogenaamde ‘classic’ ijsjes en de twee ijsconcepten Fruit Below Zero en Disney kinderijs. “We willen van een stagnerende ijsmarkt met maar één dominante speler naar een gezonde markt met twee sterke spelers en goede marges voor de handel”, aldus Wally Gijzen van IJspaleis. “Domini is een innovatief Nederlands ijsmerk dat de groeiende behoefte aan een serieuze nieuwkomer op de Benelux markt vervult.” Domini is ontstaan uit de samenwerking tussen ijsproducent IJspaleis en diepvriesdistributeur Rombouts.
Tegenwicht
De fastservicesector heeft enthousiast gereageerd op de komst van een tweede grote ijsaanbieder. “Ik heb er met smart op gewacht”, aldus voorzitter Jos van Alphen van de sector fastservice binnen Koninklijke Horeca Nederland. Volgens Van Alphen is het de hoogste tijd dat Ola tegenwicht krijgen. Ola heeft in de ogen van de voorzitter teveel een monopoliepositie verworven. “Dat is knap van ze”, zegt hij, “ik geef het meteen toe. Maar voor de cafetaria-ondernemer is het niet goed. De marges kunnen vele malen beter.” Joost Houben van Unilever zegt dat Ola blij is met de komst van Domini. “IJs is een echte impulscategorie en alles is dan ook welkom om de verkoop te stimuleren. Nederland is een van de landen in Europa waar het minste ijs wordt gegeten. De komst van een nieuwe aanbieder kan weer nieuwe consumenten naar de vriezer lokken en daar heeft de markt uiteraard profijt van”, aldus Houben die ontkent dat de Nederlandse ijsmarkt stagneert. “Het afgelopen jaar hebben we in ons land als gevolg van de mooie zomerperiode prima ijsverkopen gezien. Nieuwe initiatieven kan de markt uiteraard altijd gebruiken en ik hoop dan ook dat IJspaleis bereid is ook commercieel de markt de komende jaren te ondersteunen en zo verdere categoriegroei te realiseren.”
Bron: Out.of.Home Shops