'Industrie schuldig aan sluikreclame op school'

AMSTERDAM – Voedselbedrijven als Unilever en McDonald’s maken zich schuldig aan een soort van sluikreclame op scholen en kinderdagverblijven onder het motto ‘voorlichting’. Dat zou verboden moeten worden, stelt voedselorganisatie foodwatch.

Eelco Brandes |

“Voedselbedrijven omzeilen de door henzelf opgelegde regels om geen reclame te maken voor kinderen onder de 7 jaar door hun reclame als ‘voorlichting’ te bestempelen. Onder het mom van educatie dringen voedselbedrijven zoals Unilever en McDonalds scholen en kinderdagverblijven binnen om daar reclame te maken.” Volgens de organisatie verschillen de belangen van educatie en voedselbedrijven fundamenteel van elkaar. De organisatie is daarom een petitie gestart op www.foodwatch.nl om de overheid te vragen een wettelijk verbod af te kondigen op voedselreclame op scholen en kinderdagverblijven. Na het zomerreces zal foodwatch de petitie aanbieden aan de Tweede Kamer.

Enquête
Maar liefst 91 procent van de Nederlanders vindt het geen taak van de voedselindustrie om voorlichting te geven over goede voeding, stelt foodwatch. Daarnaast vindt 77 procent dat kinderen op het kinderdagverblijf beschermd moeten worden tegen reclame van voedselproducenten. Dat blijkt uit een enquête van foodwatch onder 1.000 Nederlanders. Toch is er geen wet die reclame op scholen en kinderdagverblijven verbiedt. Wel zijn er door de voedselindustrie zelf opgelegde regels, maar die laten reclame onder het mom van voorlichting toe. De reclame is dan verpakt als 'educatieve activiteit', maar heeft in de praktijk vaak een commerciële boodschap. Denk aan de smeerdiploma's van Unilever op kinderdagverblijven, beweeg- en veiligheidsshows van Ronald McDonald op scholen en gesponsorde schoolontbijtjes met onder meer Venz hagelslag op de ontbijttafels.

Bron: Out.of.Home Shops/Levensmiddelenkrant

ronald-mcdonald-a840x630.jpg