Horeca

Eerste franchiserestaurant van pizzaketen Sugo staat in Amersfoort

AMERSFOORT - Onlangs opende ondernemer Sven Kattenberg in Amersfoort het eerste franchiserestaurant van pizzaketen Sugo. Drie jaar eerder was hij ‘verliefd geworden’ op de vierkante Romeinse pizza’s na een bezoek aan Sugo in Rotterdam. Kattenberg zocht contact met de eigenaren Herman Hell en Hugo Kruijssen en het klikte meteen. Met dat in zijn achterhoofd nam hij enkele maanden geleden in Amersfoort de iconische De Drie Pandjes over, drie historische gebouwen met horeca in de binnenstad.

Gerard van Oosbree |

Daaronder vallen het oudste café van de stad In Den Grooten Slock en het er tegenover gelegen In Den Kleinen Hap. Laatstgenoemde werd een Franse bistro die eveneens de naam In Den Grooten Slock kreeg. In het derde pand zat Happerij en Tapperij. Die zaak werd omgetoverd tot het nieuwe pizzarestaurant Sugo. De dagelijkse leiding over beide zaken is in handen van bedrijfsleider Coen Lucassen. Out.of.Home Shops sprak met Lucassen over het proces achter de opening van de nieuwe Sugo.

Hospitalitybug
Lucassen begon in zijn schooltijd in een spoelkeuken in zijn geboortestad Almelo. Toen hij op zijn zestiende voor het eerst een biertje mocht tappen, werd hij gegrepen door de ‘hospitalitybug’. Hij volgde horecaopleidingen in Almelo en Londen en liep stage bij hotels, cafés en restaurants. Hij verhuisde naar Amersfoort en ging na zijn opleiding aan de slag bij De Drie Pandjes. Daar werkte hij als bedrijfsleider, toen Kattenberg eerder dit jaar de zaken overnam van Rolf van As.
Lucassen heeft nu de dagelijkse leiding over zowel In Den Grooten Slock als Sugo. “Sven Kattenberg is goed in ontwikkeling en echt een ideeënmachine”, zegt hij. “Ik ben meer van de dagelijkse zaken. Ik doe de bestellingen en samen met mijn assistent-bedrijfsleiders het management. In de weekenden ben ik wel vaak op de werkvloer aanwezig.”

Open keuken achterin
Gelijk vanaf het begin is Lucassen betrokken geweest bij de veranderingen. “Onze locatie is de eerste in het nieuwste concept van Sugo, er was dus veel ruimte om mee te denken”, legt Lucassen uit. “In de basis is de inrichting vergelijkbaar met de andere Sugo-locaties, maar een grotere verandering is dat de open keuken achter in de zaak zit in plaats van voor, en we hebben gekozen voor een luxere afwerking”, aldus de bedrijfsleider.

Sugo is de afgelopen twee jaar gegroeid met twaalf delivery & to go-locaties door heel Nederland, naast de vijf bestaande restaurants. Amersfoort is de eerste locatie van een Sugorestaurant in franchise en volgens Lucassen heeft hij uitstekende support vanuit Sugo gekregen. Sugo-eigenaar Hugo Kruijssen en zijn team trainden hoogstpersoonlijk de medewerkers van de franchisevestiging. “We zijn zeker goed begeleid. Kruijssen is hier regelmatig even om te zien hoe het gaat”, vertelt Lucassen. “Het is ook belangrijk om te weten of alles op rolletjes loopt en hoe het door klanten en personeel, maar ook door de franchisegever wordt ervaren.”

Flexibele medewerkers
Het personeel van de Sugo-vestiging is niet allemaal nieuw. Medewerkers van In Den Grooten Slock en Kroast, een andere zaak van Kattenberg, werken eveneens in het pizzarestaurant. “Personeelsleden die dat zelf graag wilden, hebben we ook opgeleid. Zo kunnen ze in meer zaken werken en meer uren draaien. Dat maakt het voor ons makkelijker: we hebben in alle zaken enthousiast personeel en we kunnen hen flexibel inzetten”, legt Lucassen uit. “Ik heb veel contact met de bedrijfsleider van Kroast. We proberen zoveel mogelijk samen te doen. Niet alleen met het personeel, maar ook in het bereiden van gerechten. Wat is er nu leuker dan de ene dag in het oudste café van Amersfoort te werken en de andere dag in de nieuwste pizzeria?”
In de eerste week wisten klanten het nieuwe pizzarestaurant al te vinden. “We krijgen reserveringen, klanten staan buiten te kijken en komen dan naar binnen”, zegt Lucassen. “Ik denk dat we met Sugo een goede zet hebben gedaan.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

 

section1_page10_article21_2.jpg