On the move

Horeca

Slijterijen

Fabrikanten

Catering

Groothandels

Jaaroverzicht juli: Gestegen omzetten en nieuwe inzichten

NIEUWVEEN – Wat is er allemaal in 2022 gebeurd? Out.of.Home Shops zet deze week de belangrijkste nieuwsfeiten van dit jaar op een rij. In juli zagen veel foodbedrijven hun omzet weer stijgen.

Redactie | 29 december 2022 10:00

Foodbedrijven weer in de lift

Het gaat eigenlijk best lekker in juli. Verschillende organisaties laten weten dat hun omzet is gestegen. Sligro bijvoorbeeld – en flink ook. Ook LaPlace kan weer opgelucht ademhalen. Herstel is er ook bij de Nederlandse Brouwers, hoewel ze zich tegelijkertijd zorgen maken om de gestegen kosten. Sowieso is het aantal horecazaken gestegen, het aantal fastfoodrestaurants overstijgt inmiddels zelfs het aantal ‘gewone’ restaurants. KvK meldt dat het aantal starters in de horeca geëxplodeerd is, de spectaculaire stijging (46 procent) is vrijwel in z’n geheel toe te schrijven aan de eventcatering.

 

Een stapje verder

Of het nu om alcohol, vlees, plastic, suiker, verspilling, sigaretten of personeel gaat, minder of geen is het devies. Ga je dan als ondernemer het regeringsbeleid afwachten of loop je voor de troepen uit? McDonald’s nam het heft in eigen handen en besloot alvast het roken op al haar terrassen te verbieden. Managing director bij McDonald’s Nederland Annemarie Swijtink vindt het belangrijk om een positieve invloed op de directe omgeving te hebben: “We zijn een familierestaurant, waar iedereen straks ook op het terras optimaal kan genieten van onze producten, zonder last te hebben van rook.” Vanaf 2024 zijn wegwerpbekers verboden en ISS besloot nu al een bekerreiniger in te zetten op diverse locaties. ISS verwacht door het gebruik hiervan zo’n 3 miljard bekers in Nederland te besparen. Betaalapp Tikkie en bestelapp Butlaroo zijn een partnership aangegaan om horecabedrijven een oplossing te bieden voor de tijdsdruk en het personeelstekort waarmee zij al tijden kampen. Gasten kunnen nu zonder tussenkomst van personeel bestellen en betalen. Ook zonder: Birra Moretti bracht een alcoholvrije variant op de markt. Nee, ze zijn zeker niet de eerste, maar al deze bedrijven hebben toch maar mooi een stapje verder gezet. 

Bron: Out.of.Home Shops

 

jaaroverzicht-ooh.jpg