McDonald's open over aardappelketen

FOTOREPORTAGE KRUININGEN – McDonald’s wil transparanter worden voor consumenten en belangstellenden. In dat kader mocht de pers onlangs een kijkje nemen in de aardappelfabriek van Lamb Weston in Kruiningen (Zeeland).

Eelco Brandes |

De fastfoodketen lanceerde in het voorjaar van 2013 de landelijke consumentencampagne ‘Ook dat doet McDonald’s’. Doel is openheid te geven aan consumenten over de herkomst van z’n eten en drinken. In lijn daarvan gaf het bedrijf recent al een rondleiding in het productieproces van de ijsbergsla in Tegelen voor pers en relaties. Dit keer was de aardappelketen in het Zeeuwse Kruiningen aan de beurt. Hier worden de Franse frietjes geproduceerd in de fabriek van Lamb Weston.

Goed verhaal
“We hebben een goed verhaal en dat willen we delen met onze gasten en geïnteresseerden”, aldus Eunice Koekkoek, senior communicatieadviseur McDonald's Nederland, eerder tegenover Out.of.Home Shops. “Het beeld bestaat dat ons eten de hele wereld over vliegt. En kant en klaar wordt aangeleverd, omdat het in onze restaurants altijd zo druk is. Dit willen we wegnemen door transparant de dialoog aan te gaan over herkomst en kwaliteit.”

50 kwaliteitscontroles
McDonald’s werkt al sinds 1971 samen met Lamb Weston. In deze fabriek worden op de productielijn voor McDonald’s 89.000 frites per minuut gemaakt. De frietjes worden gesneden door de aardappelen in een waterstroom met 100 kilometer per uur door een frietmes te sturen. Gedurende het hele proces wordt de friet gedragen op water om ze zo min mogelijk te beschadigen. “Bij het voorbakken in de fabriek wordt gebruik gemaakt van een speciale mix van 100 procent plantaardige olie met een laag gehalte verzadigde vetzuren. In de restaurants worden de frietjes vervolgens afgebakken. Het proces van aardappel tot diepgevroren ingepakte friet heeft een doorlooptijd van 1,5 uur waarbij meer dan vijftig kwaliteitscontroles worden uitgevoerd”, aldus de fastfoodketen.

Bron: Out.of.Home Shops

0132804-280-a840x630.jpg