Catering

Kansen voor LEO op het werk!

EDE - Lekker, Eerlijk en Ongecom­pliceerd. Daar staan de letters LEO voor in ‘LEO op het werk!’. Een cateringconcept dat de werknemers een huiselijk gevoel moet geven als ze lunchpauze hebben. Geen vettige frikadel of voorverpakte broodjes, maar gewoon je eigen boterham smeren en beleggen. En voor twee euro mag iedereen zoveel eten als hij wilt.

Redactie |

LEO op het werk! bedient inmiddels twaalf bedrijfsrestaurants op deze manier. Omdat de cateraar samenwerkt met supermarkten, is de prijs veel lager dan in menig andere bedrijfskantine. De cateraar zoekt continu naar lokale supermarktondernemers die de benodigdheden vanuit hun supermarkt kunnen leveren op locatie. Afhankelijk van het aantal werknemers levert dit een supermarkt minimaal 30.000 euro extra omzet per jaar op. En wanneer er meer locaties in de regio bijkomen kan dat flink oplopen. LEO op het werk!-directeur Peter van Ee is vol vertrouwen dat zijn concept gaat slagen. “We zijn nu pas een jaar echt bezig. Ik heb hiervoor twintig jaar in de catering gewerkt waarvan de laatste jaren als eindverantwoordelijke voor de marketingafdeling bij Compass. Mijn idee was om terug te gaan naar de basis. En hoe kun je ervoor zorgen dat mensen maar twee euro hoeven te betalen voor hun lunch, dat de werkgever een acceptabele aanbieding krijgt van een cateraar en dat je ook nog eens voor meer service zorgt voor de klant? Nou, op deze manier dus.”

Huismerken
Meestal staat er één cateringmedewerker in het bedrijfsrestaurant die ervoor zorgt dat alle etenswaren klaar staan en die ervoor zorgt dat de bestelling wordt doorgegeven aan de supermarkt. De werkgever kan via een computersysteem zien wat er verbruikt wordt en kan eventueel ook wensen van het personeel doorgeven. Ook voorziet de werkgever in een bijdrage van de lunch van de werknemer, waardoor de prijs voor de klant niet hoger is dan twee euro per lunch. “Soms kiezen ze voor bepaalde huismerken of juist niet. In principe kunnen ze alles bestellen, wat ze bij de supermarkt kunnen krijgen”, aldus Van Ee. Leo op het werk! richt zich op bedrijven met 50 tot 250 werknemers. Zodra er bij bedrijfsrestaurants meer dan 100 mensen tegelijk lunchen, staan er twee cateringmedewerkers in het restaurant. “De doelgroep waar wij ons op richten is een zeer grote groep bedrijven in Nederland. Het concept Leo op het werk! is perfect voor dit soort aantallen klanten in een bedrijfsrestaurant. Ik zie dus kansen genoeg voor onze manier van cateren.”

Ergernissen
Leo op het werk! neemt ook een stuk zorg uit handen voor de werkgever volgens Van Ee. “Elf van de twaalf locaties die wij nu hebben, hadden voorheen de catering in eigen beheer. Maar de catering uitbesteden is zo makkelijk nog niet voor de bedrijven. Ten eerste kost het een bedrijf veel geld als hij een ‘reguliere’ contract­cateraar in huis haalt. Bovendien is succes ook dan niet gegarandeerd. Zo zijn de top 3-ergernissen in bedrijfsrestaurants: wachtrijen bij de kassa, de samenstelling van het assortiment en uitverkochte producten. Bij ons heb je geen kassasysteem, want er wordt gewerkt met stempelkaarten. Het personeel kan in feite zelf het assortiment samenstellen en er is altijd genoeg aanwezig. Kan niet beter!”

Slagen
Op dit moment heeft Van Ee ongeveer 50 offertes bij bedrijven uitstaan. Voor het einde van het jaar verwacht hij minimaal zeven nieuwe locaties binnen te halen en volgend jaar wil hij tussen de 40 en 50 locaties hebben. Ga uit van een foodomzet tussen de 30.000 en 60.000 euro per locatie en ze worden een interessante speler op de markt. Van Ee: “Op dit moment zit onze concurrentie nog bij de cateraars. Maar wellicht worden dat in de toekomst wel supermarktorganisaties. Zij hebben in principe alles in huis wat nodig is om deze bedrijfsrestaurants te voorzien van de catering. Maar zo ver is het nog lang niet en tot die tijd gaan wij de markt bestormen. Geloof me, dit gaat slagen.”

Bron: