Fabrikanten

´Salomon heeft juiste mindset voor innovaties´

GROSSOSTHEIM - Dankzij de Asia Sliders gaat Salomon FoodWorld voor het derde jaar in successie aan de haal met de prijs voor Beste Introductie. Met het Pulled Next Level-concept en de Asian Noodle Sticks streek Salomon in 2017 en 2016 ook al met de hoogste eer. Nieuwsgierig naar de geheimen achter Salomons innovaties, spreekt Out.of.Home Shops met Jochen Kramer en Remco Kerssens, respectievelijk marketingdirecteur en head of market van de ambitieuze producent.

Redactie |

Met een gemiddeld waarderingscijfer van 7,63 voor de criteria ‘innovativiteit’, ‘ondersteuning’, ‘rendement’ en ‘toekomstverwachting' zijn de Asia Sliders van Salomon FoodWorld door de vakjury uitverkoren tot Beste Introductie 2018.
“Het is geweldig en opwindend dat Salomon voor het derde jaar op rij deze prijs heeft gewonnen”, reageert marketingdirecteur Jochen Kramer vanuit het hoofdkantoor van Salomon in het Duitse Grossostheim. “Deze prijs vormt voor ons een bevestiging dat onze handelspartners in de out-of-homemarkt niet alleen de door ons gelanceerde producten waarderen, maar ook onze innovatieve aanpak. Innovatie is al ruim 35 jaar diep verankerd in Salomons DNA. Ons streven als producent voor alle eetmomenten is om foodserviceoutlets met innovatieve fingerfoodproducten, burgers, wraps, schnitzels, gehaktproducten en concepten in staat te stellen zich nadrukkelijk te onderscheiden van concurrenten en het meest in de gunst van de consument te komen.”

Productconcepten
Kramer duidt de innovatieve werkwijze van Salomon aan de hand van de Asian Noodle Sticks, Pulled Next Level en de Asia Sliders, de producten die de laatste drie jaar dus zijn bekroond tot de beste introductie binnen foodservice. “Innovatie schuilt voor ons niet alleen in het lanceren van nieuwe, nog niet bestaande producten voor out-of-home”, verduidelijkt de marketingdirecteur. “Salomon lanceert ook onderscheidende productconcepten. De handgemaakte Asia Sliders die we in maart 2018 binnen out-of-home hebben gelanceerd, zijn compleet nieuwe minisnacks van Japanse uruchi-rijst. Bij de Asian Noodle Sticks zit de innovatie niet zozeer in het product zelf, maar in het achterliggende concept. Geen enkele andere producent heeft er eerder aan gedacht om noodlegerechten op een spies te maken. Foodserviceondernemers kunnen deze gerechten hierdoor als een side dish serveren of als een to go-product aan de man brengen. Ook bij Pulled Next Level schuilt het innovatieve karakter in het concept. Salomon was niet de eerste producent die pulled meat introduceerde. Wél constateerden wij als fabrikant dat portiecontrole en derving belangrijke uitdagingen zijn binnen out-of-home. Hiervoor heeft Salomon met Pulled Next Level een oplossing gecreëerd.”

Geen extensions
Aan de nieuwe producten en concepten van Salomon voor de out-of-homemarkt ligt sinds vijftien jaar de eigen foodservicemonitor ten grondslag, waarmee foodtrends vroegtijdig kunnen worden gesignaleerd. “Uitgangspunt van deze tool is dat we outlets met nieuwe producten geen line extensions willen bieden”, zegt Kerssens. “We ontwikkelen alleen producten die meerwaarde toevoegen aan de markt en die ondernemers de gelegenheid bieden om aan de verwachtingen van gasten te voldoen en deze zelfs te overtreffen.”
Drie trendontwikkelingen vormen de basis van de foodservicemonitor, zo verduidelijkt Kramer. “Dit zijn de trends die betrekking hebben op de foodserviceoutlets zelf, trends in de wensen en het gedrag van consumenten én producttrends. Bij eerstgenoemde trend gaat het bijvoorbeeld om het aantal fastcasualformules dat de laatste jaren sterk gegroeid is. Deze formules onderscheiden zich met eenvoudig eten dat wel kwalitatief hoogwaardig is. Zij hebben steeds meer premium vleesproducten en ook vegetarische gerechten op hun menukaart staan. Voorbeelden van actuele consumententrends zijn duurzaamheid en het feit dat de sociale aspecten van eten bij de jongere generatie vaak belangrijker zijn dan de functionele elementen. De toenemende populariteit van burgers is een opvallende producttrend. Uiteindelijk biedt de foodservicemonitor een gestructureerde zienswijze op de out-of-homemarkt en een 360 gradenaanpak om onderscheidende producten en concepten op de markt te kunnen brengen.”

Proactief meedenken
Innovatie binnen de Salomon-gelederen wordt volgens Kramer niet alleen gedragen door de foodservicemonitor. “De medewerkers van Salomon hebben de juiste mindset als het gaat om het bedenken, ontwikkelen en introduceren van nieuwe en onderscheidende producten”, zegt de marketingdirecteur. “Zij staan open voor innovaties en denken hier proactief over mee. Eens per maand komt bij ons in Duitsland een team van medewerkers bij elkaar om te brainstormen over nieuwe productontwikkelingen die we mogelijk uitrollen in diverse landen, waaronder Nederland. Dit team bestaat uit mensen van alle bedrijfsniveaus, van marketing en sales tot het management. Bovendien zijn zij afkomstig uit de diverse landen waarin Salomon actief is. Ook Remco Kerssens maakt deel uit van het team. Iedereen heeft een gelijke inbreng, of het nou gaat om een junior productmanager of om onze managing director.”
Salomon is volgens Kramer als geen ander in staat om foodhypes te onderscheiden van blijvende producttrends. “Een tijd geleden was bubbelthee bijvoorbeeld een hype, waarvan al snel duidelijk werd dat deze niet lang zou aanhouden. Vegan is daarentegen wel een blijvende producttrend. De belangrijkste foodtrends komen grotendeels overeen in de landen waarop Salomon zich als producent richt. Alleen de concrete uitwerking van specifieke producten en concepten loopt vaak wat uiteen.”

Nieuwe impulsen
Tijdens de afgelopen Horecava in Amsterdam lanceerde Salomon de #BeDifferent!-campagne, die inspeelt op de burgertrend. “Zoals gezegd is differentiatie voor foodserviceondernemers belangrijk”, verduidelijkt Kerssens. “Daarom stellen we ondernemers met de campagne in staat om zich met premium burgers, ideeën en recepturen in de kijker te spelen bij gasten. In het kader van #BeDifferent! leveren we hun betrouwbare marktgegevens en op maat gemaakte nieuwe burgerproducten. Deze helpen outlets om de complexe uitdagingen van vandaag de dag te kunnen aangaan. Zo is het voor hen belangrijker dan ooit om aan de wensen van hun steeds kritischer wordende gasten te voldoen op het gebied van kwalitatief hoogstaande, ambachtelijke producten en voorkeuren als minder vlees of vegetarisch. Premium is en blijft een sterke trend. Bovendien hechten gasten er niet alleen waarde aan om te weten van welk ras hun rundvlees afkomstig is, maar ook van welk specifiek deel van het dier. Deze trend hebben we vertaald naar de nieuwe Prime Cut Burger. Met burgers die bestaan uit 50 procent rundvlees en 50 procent champignons spelen we in op de duurzaamheidstrend en op de consumentenbehoefte aan minder vlees.”

Goede feedback
Kramer benadrukt dat foodserviceklanten op de Horecava enthousiast hebben gereageerd op de lancering van de #beDifferent!-campagne door Salomon. “Hun feedback was geweldig. Zij vinden de kwaliteit en de smaak van onze burgerproducten prima en zijn erg te spreken over de opvallende boodschap die zij hiermee kunnen uitdragen richting hun gasten. Zij zijn over het algemeen erg enthousiast over het feit dat Salomon niet alleen nieuwe producten lanceert, maar ook oplossingen en concepten tot in de kleinste details voor hen uitwerkt.”

Bron: Out.of.Home Shops

 

 

prime-cut-nieuw-hoofdbeeld.jpg