Horeca

Fabrikanten

ABN Amro: Hoe bespaar je 26 miljoen liter bier

AMSTERDAM – Het tappen van bier is een stuk duurder geworden. Niet alleen omdat de inkoop voor de horeca een stuk duurder is geworden, ook de kosten in de horeca zelf lopen op. Horecaondernemers hebben geen invloed op de inkoop, maar wel op hun eigen kosten. ABN Amro geeft in hun rapport over de leisure-sector enkele tips.

Gerard van Oosbree |

Naast de inkoop is het koelen van bier de grootste kostenpost voor ondernemers. De bank raadt ondernemers aan om regelmatig de deurrubbers en afdichtingen van de koeling en isolatie van de tapleidingen te controleren en zo nodig te vernieuwen. Het goed sluiten van de deur van de koeling kan ook te groot energieverbruik voorkomen. Een oplossing voor de langere termijn kan het vervangen van oude koelsystemen zijn. Nieuwe koelsystemen zijn tot wel 40 procent energie-efficiënter.

Verspilling
Uit berekeningen blijkt dat tussen de vijf en tien procent van het door de horeca verkochte bier direct wordt weggegooid. Dat gebeurd door verkeerd tappen, bier te lang in de leidingen laten staan en het vergaan van bier in geopende vaten. Dat werkt door in hogere kosten voor ondernemers omdat er meer bier besteld moet worden en er dus meer bier vervoerd en gekoeld moet worden. Grootste winst is volgens de bank te halen uit het voorkomen van tapverlies.

Transport
Volgens ABN Amro is er ook veel efficiëntiewinst te halen bij het transport. Te kleine, onvolledige en last-minute bestellingen zorgen voor de grootste onnodige kosten bij transport. Om leveringsroutes van vrachtwagens efficiënter te plannen moet levering ook kunnen geschieden buiten openingstijden zonder dat een ondernemer of een werknemer op de locatie aanwezig hoeft te zijn.

Bron: Out.of.Home Shops

pub-980268_1920.jpg