Sodexo Nederland speelt handig in op thuiswerkend kantoorpersoneel

'Cateraar moet zichzelf aanpassen en kansen creëren'

ROTTERDAM - Thuiswerken betekent omzetverlies voor cateraars. Toch ziet Thomas Jespers, director food platform bij Sodexo Nederland, kansen om deze situatie te benutten: “Deze tijd bevestigt dat facilitair management relevanter is dan ooit.”

Uit een enquête van RaboResearch blijkt dat Nederlands kantoorpersoneel na corona gemiddeld nog twee dagen per week thuis wil werken; dat was voor corona maar één dag per week. Dit zorgt volgens de bank in theorie voor een omzetverlies van in totaal 400 miljoen euro per jaar voor cateraars, broodjeszaken en gemakswinkels. Volgens Jespers zal een kantoorbezoek in de toekomst medewerkers iets extra’s moeten bieden: “Daarin is een belangrijke rol weggelegd voor eten en drinken, maar ook andere services, zoals hospitality services of een optimaal binnenklimaat. Het is een erg krachtige strategie om meerdere diensten aan te bieden als totaalpakket, onafhankelijk van de plek waar iemand werkt.”

Gevolgen
De gevolgen van de pandemie zijn goed te merken bij de dienstverlener. Jespers meldt hierover: “Een deel van de foodomzet is logischerwijs teruggelopen, we hebben daarop ook de organisatie aangepast. Sodexo is zeer gediversifieerd in het aantal diensten dat het aanbiedt en het aantal sectoren dat het bedient. We zijn een facilitaire serviceprovider en allang geen single foodbedrijf meer. Dat vangt gelukkig een groot gedeelte van de klap op. De crisis bevestigt dat integraal kijken naar facilitaire diensten veel krachtiger is dan enkel naar een ‘single service’ zoals food. Zo is het bijvoorbeeld zinvol om eerst te adviseren over ruimte, design en planning, gewenste functies van ruimtes, veiligheid of bijvoorbeeld circulair afvalmanagement, voordat je ergens zonder totaalbeeld van de werkomgeving een foodconcept lanceert en allerlei kansen laat liggen.”

Aanpassen
Sodexo Nederland zegt als een van de grootste cateraars en dienstverleners ter wereld zich aan te passen. “Het wordt voor organisaties steeds belangrijker om een totaalvisie te ontwikkelen voor de werkplek, waar deze zich ook bevindt. We spreken dan ook met klanten over work-from-anywhere-strategieën. Organisaties hebben de behoefte om medewerkers betrokken te houden en willen thuis - of vanaf welke plek iemand ook werkt - een vergelijkbare ervaring bieden als op kantoor. Wij werken daarom hard aan de ontwikkeling van nieuwe services die we ook op de thuiswerkplek kunnen bieden. Denk hierbij aan het realiseren van een ergonomische werkplek, goede wifi, een comfortabel en energiezuinig binnenklimaat, maar ook aan thuiswerkpakketten en leuke brievenbusattenties. De thuiswerkpakketten zijn er om de binding met het bedrijf te behouden. We sturen dan bijvoorbeeld voor een vergadering producten op die vergaderaars normaal op kantoor krijgen”, aldus Jespers.
Ook zijn er digitale oplossingen geïntroduceerd als de bestelapp Your Order, en Scan & Go, waarbij je kassaloos kan betalen. “Werknemers kunnen nu een maaltijd van tevoren bestellen en op een gewenst moment ophalen bij een pick-uppoint. Deze manier van werken zorgt eveneens voor minder voedselverspilling. Hoe langer van tevoren het eten besteld moet worden, hoe minder er weggegooid hoeft te worden. Wij als cateraar weten dan wat we moeten bereiden, en zetten niet te veel klaar”, vertelt Jespers. Bij Scan & Go bestelt de gast in het restaurant, scant zelf artikelen met een smartphone en betaalt met de app. In de rij staan voor de kassa is dan niet meer nodig.
In Frankrijk is een samenwerking gestart met Uber Eats, specifiek gericht op thuiswerkers. Daar kunnen werknemers met een Sodexo-restaurantpas maaltijden via Uber Eats bestellen. Op de vraag of het nu niet een goede tijd is om de restaurantpas ook in Nederland te introduceren, zegt Jespers: “We bestuderen alles wat relevant kan zijn voor onze gasten, maar maaltijdcheques zoals die bestaan in Frankrijk kennen we niet in Nederland. Wel zijn we actief bezig met pilots voor andere facilitaire diensten in die thuisomgeving.”

Toekomst
Bij zo’n grote verandering kijkt een grote onderneming als Sodexo niet alleen naar het heden, maar ook richting de toekomst. Jespers merkt daarover op: “We zien dat veel van onze klanten heel actief nadenken over de manier waarop hun medewerkers gaan werken wanneer de restricties worden opgeheven. Sodexo faciliteert en begeleidt veel van dit soort gesprekken. Organisaties zien ook de negatieve kanten van thuiswerken, en uit onderzoeken blijkt dat het mentale welzijn van medewerkers te lijden heeft onder het gebrek aan de sociale contactmomenten op het werk.”
Omdat er nog massaal wordt thuisgewerkt, is het assortiment wel aangepast, vertelt de manager: “Het is met name gericht op to-go-producten en gerechten die geschikt zijn voor pre-order. Er is nog steeds veel focus op gezonde voeding. Deze trend zet door omdat de pandemie benadrukt hoe belangrijk het is om gezond en vitaal te zijn. Er is onverminderd veel aandacht voor gezonde voeding, wat super uitdagend is in combinatie met ‘to go’, maar zeker haalbaar. Ook is er uiteraard minder vraag nu, het assortiment hebben we daarom versmald om voedselverspilling tegen te gaan.”

Gedrag
Het gedrag van de consument verandert en ook de manier waarop eten en drinken wordt aangeboden. Jespers: “Onze zogenaamde micromarketoplossingen zijn populair, een soort minisupermarktjes. Deze zijn volledig onbemand of op bepaalde tijdstippen bemand, aangevuld met een medewerker voor persoonlijk contact en voor het vers bereiden van gerechten. Persoonlijk contact blijft een belangrijk onderdeel van onze dienstverlening, maar we zien ook de behoefte van afnemers om meerdere vaak kleine foodoutlets te hebben op een locatie. Betalingen vinden in deze shops kassaloos plaats met dezelfde Your Order-app. De app was voorheen voor veel klanten een aanvulling, maar nu voor sommigen de primaire manier van bestellen.”

Bron: Out.of.Home Shops