Horeca

Eazie brengt gezonde Aziatische roots naar de consument

UTRECHT - In 2004 kwam healthyfoodketen eazie tot leven toen de twee Chinese broers Huang tegenwicht wilden bieden aan de Amerikaanse fastfoodketens. Het begon met één restaurant in Leiden en dat bleek een succes, want in Nijmegen volgt binnenkort de 27ste vestiging. Rob Wolfs, directeur van eazie, weidt uit over de kracht van het concept.

Amber Verhaar |

Bij eazie kan de consument het heft in eigen hand nemen, door zelf zijn gerecht samen te stellen met kleurrijk en gezond eten uit de Aziatische keuken, zegt directeur Rob Wolfs.

Eazie opende onlangs ook vestigingen in Alphen aan den Rijn en Amsterdam Osdorp. Het doel is om in 2021 door te groeien naar dertig vestigingen. Binnen vijf jaar moeten dat er vijftig zijn. “Onze ambitie is om het voor iedereen mogelijk te maken om gezond te eten”, stelt Wolfs. “Wij halen daarbij de inspiratie uit Azië, waar we veel naartoe zijn gereisd om te kijken en te proeven. De hero van ons menu zijn de sauzen, aangevuld met rijst, noedels of ramen, kip, vis en verder veel kleurrijke groenten. Maar het draait niet uitsluitend om gezondheid: het moet ook vooral joyful, betaalbaar én lekker blijven.” In het afgelopen jaar was het ook voor eazie snel schakelen. De hoofdmoot aan inkomsten werd vergaard via thuisbezorgen. “Dan moet je er toch voor zorgen dat consumenten jou blijven vinden. Bij ons doen we dat door gerechten te bieden die veertig minuten warm blijven, zonder dat het ten koste gaat van de structuur, smaak en kwaliteit. En meerdere campagnes om onszelf meer in de spotlights te zetten. Dat heeft voor ons inmiddels geleid tot een redelijk stabiele omzet”, vertelt Wolfs. Ook verwacht hij dat dit zal blijven wanneer de horeca weer heropent. “Er zal een lichte daling zijn, maar een groot aandeel zullen we blijven vasthouden.”

Zichtlocaties
Dat komt mede door de locatiekeuze bij nieuwe vestigingen: plekken die midden in de drukte van een grote of middelgrote stad gepositioneerd zijn. “We zijn altijd op zoek naar zichtlocaties, in de breedste zin van het woord”, zegt de directeur. “Of het nou gaat om aanloopstraten in een centrum of midden in een drukke wijk, wij willen altijd goed zichtbaar zijn.” De reden daarachter ligt in het vergroten van de bekendheid van het merk. “Onze bestlopende locaties zijn degene die al wat langer open zijn en hun marktpositie al verworven hebben. Dat zien we heel sterk. Dit is niet noodzakelijk plaatsgebonden, maar we merken dat de consument ons altijd even moet leren kennen. Dat kost tijd. En om die bekendheid te winnen is het heel belangrijk om zichtbaarheid te creëren. Want als je ons tijdens een middagje winkelen voorbij ziet komen, maak je in de avond eerder de keuze om bij ons te bestellen. Wij blijven dan in de gedachte van de consument.”

Zelf samenstellen
Eazie onderscheidt zich van vergelijkbare concepten door consumenten veel vrijheid te geven. “Met ‘Create Your Own’ zit je zelf in de driver’s seat . Of je nu van komkommer, minimais, kip, biefstuk of broccoli houdt, je kunt je maaltijd zelf samenstellen en wij bereiden het vervolgens vers. Ook kun je de portiegrootte kiezen. Dat zie je nergens anders.” Daarmee spreekt de keten ook een grote doelgroep aan, die gemiddeld tussen de 18 en 50 jaar ligt. De young en ietwat oudere professional, die bewust met eten bezig is, maar niet altijd tijd heeft om te koken. “Wij zijn er onder andere voor personen die om 3 uur ’s middags pas bedenken wat ze willen eten ‘s avonds. Of voor ouders die wel voor hun kinderen eten willen bestellen, mits het een wat gezondere maaltijd is. Ook studenten zijn een belangrijke doelgroep; bij hen merken we dat zij steeds meer letten op gezond eten. Rond de introductieweken van universiteiten bieden we studenten – normaal gesproken – dan ook maaltijden aan. Zo komen zij in aanraking met gezond en makkelijk eten, en laten wij zien dat bestellen niet altijd een vette maaltijd hoeft te betekenen.”

De beoogde doelgroep is vaak woonachtig in grote steden. Toch slaat de keten eveneens langzaam maar zeker haar vleugels uit naar middelgrote plaatsen, zoals Hilversum en onlangs Alphen aan den Rijn. “Dat is ook een heel stevig marktgebied voor ons, met ongeveer dezelfde doelgroepenbenadering”, aldus Wolfs. “Gemeentes zijn zelf steeds meer bezig met hoe zij hun bewoners op een positieve manier kunnen stimuleren om gezond te eten. In dat plaatje passen wij perfect. Op den duur denken we dat er in Nederland ruimte is voor 100 vestigingen van eazie.”

Ander eetpatroon
Dat komt mede door de trends die Wolfs waarneemt. “De eetpatronen van Nederlanders verandert; gezond eten krijgt er steeds meer plek in. Ook vervagen de traditionele ontbijt-, lunch- en dinermomenten. Men gaat op zoek naar kleinere maaltijden die verspreid over de dag worden gegeten. Dat kunnen wij bieden.” De directeur vermoedt dat de bezorgmarkt in Nederland nog lang niet uitgegroeid is. Daarvoor maakt hij een vergelijking met andere landen. “Maaltijdbezorging kan veel groter worden dan nu, al gaat het inmiddels wel die kant op. Maar we zitten nog lang niet op het niveau dat bijvoorbeeld te zien is in Londen.”

Transparantie
Een erg belangrijk punt vindt Wolfs dat het eten van eazie vooral lekker, joyful en betaalbaar moet zijn. “Daarom bieden wij ook smoothies, colaatjes zero en kun je bij de bestelling bijvoorbeeld een beker ijs aangeboden krijgen. Ook daarin letten we wel op de hoeveelheid calorieën en suiker. Onze maaltijden zijn dus gezond, maar het moet vooral ook lekker en leuk zijn om bij ons te bestellen”, vertelt Wolfs gepassioneerd. Daarin ziet de directeur eveneens kansen voor fabrikanten. “Met elkaar kunnen we kennis delen en inspelen op wat er in de markt echt nodig is”, vindt hij. “De consument is ook steeds meer bezig met de herkomst van het voedsel en wat het voor je doet. Er wordt gevraagd om transparantie. Als fabrikanten daarop gaan inspelen en je dat in partnerships extra benadrukt, kan dat heel wat voor je doen. Daarin zit ook de kracht van eazie.”

Bron: Out.of.Home Shops

 

foto-rob-eazie.jpg