Horeca

Kwalitaria-ondernemer: ‘Ik dacht vooral: wat kan nu nog wel?’

APELDOORN - Een nieuwe horecazaak openen en dan vrijwel meteen dicht moeten. Dat overkwam talloze ondernemers het afgelopen jaar. Zo ook Dyomar Holder, die op dinsdag de sleutel van zijn eigen Kwalitaria in Apeldoorn kreeg en op zaterdag hoorde dat de zaak op slot moest. Hoe kijkt hij terug op deze periode? Wat miste hij het meest? En hoe ziet hij de toekomst? “Uiteindelijk kun je er alleen maar het beste van proberen te maken.”

Renée Salome |

Dertien jaar lang werkte Holder bij McDonald’s in zijn woonplaats Zwolle, waar hij begon als afwasser en opklom tot manager. In 2015 zag hij daar geen ruimte meer om te groeien en besloot hij het roer om te gooien. Hij wilde altijd al ondernemen en nam een kroeg over in hartje Zwolle. Daarvoor was hij al een salsadansschool begonnen, dus Holder had al flink van het ondernemerschap geproefd voor hij franchisenemer werd bij Kwalitaria. Ook zijn studie commerciële economie leidde naar dit pad. Holder: “Ik ben me gaan verdiepen in franchisemogelijkheden en hield verschillende ketens in de gaten, waaronder ook McDonald’s en Domino’s. Ik zag echter Kwalitaria steeds groter worden en daar ging uiteindelijk mijn belangstelling naar uit. Binnen enkele dagen nadat ik ontdekte dat ze een franchisenemer zochten voor Apeldoorn, gingen we met elkaar in gesprek en dat beviel aan beide kanten goed. Dat was twee jaar geleden; het heeft dus nog wel een tijdje geduurd voordat ik openging. Het coronavirus was dan ook net Nederland binnengedrongen.”

Belevenis
Kwalitaria Anklaar, zoals de Apeldoornse vestiging heet, is gelegen in een groot winkelcentrum met regiofunctie, dat in 2019 werd opgeleverd. Alles is dus gloednieuw en dat geldt ook voor de mooie zaak van Holder. Drie dagen nadat hij de sleutel in handen had gekregen, moest hij sluiten vanwege een volledige lockdown. Wat deed dat met hem? Holder: “Ik dacht vooral: wat kan nu nog wel ? Ik had tien man onervaren personeel in dienst en bovendien was alles voor mijzelf ook nieuw; de lockdown gaf ons de gelegenheid om te leren en iets op te bouwen. Ik weet niet of de omzet hoger had moeten uitvallen, want ik had nog geen omzet gehad. Als ondernemer wil je er natuurlijk meer uit halen, maar we konden er alleen het beste van maken.” De gasten uit de buurt wisten al twee jaar dat Kwalitaria Anklaar eraan zat te komen, en die waren blij eindelijk goede koffie, verse frietjes of een original burger te kunnen krijgen. “Door de sluiting van de zaak hadden we een relatief kleine vaste klantenkring. Dat heeft als voordeel dat je je gasten sneller leert kennen”, aldus Holder, die de feeling met zijn gasten in de kroeg al een beetje kwijt begon te raken door de lockdowns. “Ik verkoop herinneringen, een belevenis”, zegt Holder daarover. “Ik vind het fijn dat ik onderdeel mag zijn van die belevenis. Dat maakt zo’n sluiting extra moeilijk te verteren. Ik mis mijn gasten.”

Stress
Natuurlijk heeft hij ook zijn twijfels gehad. Moet ik het wel doorzetten? “Het moeilijkst van de lockdown vind ik de onzekerheid. Het gevoel dat je kansen moet laten liggen en dat alles te veel geld gaat kosten. Het levert stress op, ja”, geeft Holder toe. Maar opgeven is geen optie. Hij trekt er een paar jaar voor uit een succes te maken van zijn zaak, die wat hem betreft succesvol is wanneer er voldoende personen graag komen werken, gasten met plezier terugkomen en blij worden van het eten. Kortom: als de hoeveelheid gasten en de omzet volgens prognose zijn. “Ik hoop daar over anderhalf jaar te zijn, maar trek er twee tot drie jaar voor uit. Ik zal moeten accepteren dat ik niet alles in de hand heb”, aldus Holder. Lachend voegt hij eraan toe: “Op dit moment ben ik al blij als ik het rooster voor elkaar heb. Maar ik heb veel ideeën en hoop die op termijn in de praktijk te kunnen brengen. Eerst maar eens mijn gasten leren kennen straks.” En na die drie jaar? “Het is mijn droom een succesvolle ondernemer te zijn met meerdere zaken – zoveel Kwalitaria’s als ik aankan – en een goede balans tussen werk en privé.”

Bron: Out.of.Home Shops

 

section1_page10_article36_1.jpg