‘Focus op verduurzaming springt eruit’

McDonald’s benoemt Franchisenemer van het jaar

AMSTERDAM – McDonald’s heeft de Veenendaalse Marloes Kamminga uitgeroepen tot Franchisenemer van het jaar van de keten in Nederland. Ze ontvangt deze erkenning vanwege de wijze waarop ze invulling geeft aan de waarden van het familierestaurant.

Kamminga is de eerste tweede generatie franchisenemer die deze prijs ontvangt. De restaurants in Veenendaal en Ede heeft ze van haar vader Jack overgenomen. Na een studie en carriere buiten het restaurant begon het namelijk toch te kriebelen om te werken op de plek waar ze van jongs af aan al was om te helpen. Na een interne opleiding nam ze het restaurant in Veenendaal en Ede over, waar ze haar eigen stempel op drukte. Kamminga investeerde onder andere in McCafé, table service en McDelivery.    

Impact
Kamminga ontvangt deze McDonald’s prijs onder andere vanwege haar grote maatschappelijke betrokkenheid en de positieve stempel die ze op haar lokale omgeving drukt. Ze hecht veel waarde aan de ontwikkeling van haar restaurant teams en stimuleert hen ook om verder te groeien, bijvoorbeeld door het volgen van een mbo- of hbo-opleiding aan de McDonald’s Academy.Daarnaast is er ruimte voor mensen voor wie een baan niet vanzelfsprekend is. Dankzij speciale begeleiding werken meerdere mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met veel plezier in de restaurants van Kamminga. Ook het hebben van een duurzame impact op de omgeving is een belangrijk onderwerp voor de franchisenemer. Kamminga heeft de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in het verduurzamen van haar restaurants. Veenendaal was het eerste bestaande McDonald’s restaurant in Nederland dat van gas overstapte naar duurzame elektriciteit. Bij de verbouwing van restaurant Veenendaal begin 2020 is er alles aan gedaan om de klimaatimpact van het gebouw zoveel mogelijk te beperken. Op het dak van het restaurant is daarom bijvoorbeeld speciale dakbedekking gelegd die warmte beter vasthoudt. Hierdoor zijn de koelinstallaties en verwarming in het restaurant veel efficiënter en is er minder CO2-uitstoot.

Fundament
Michèle Boudria, managing director McDonald’s Nederland: “Ik ben trots dat Marloes de eerste franchisenemer van de tweede generatie is die we deze prijs mogen uitreiken. Zij bouwt op verder op het fundament van haar vader. We kennen Marloes als ondernemer die zeer betrokken is bij haar directe omgeving, geheel in lijn met onze waarden. De manier waarop ze investeert in de ontwikkeling van haar medewerkers is een voorbeeld voor ons allemaal.”

 Bron: Out.of.Home Shops