McDonald’s lanceert campagne tegen zwerfafval

AMSTERDAM – McDonald’s Nederland heeft samen met stakeholders en gedragswetenschappers een aanpak ontwikkeld om zwerfafval tegen te gaan doormiddel van een loterij. Die moet gasten stimuleren afval goed weg te gooien. Zo wil McDonald’s uit de lijst meest gevonden merken bij zwerfafval in Nederland verdwijnen.

“Onze restaurantteams doen er elke dag alles aan om zwerfafval te verminderen en op te ruimen”, zegt Floor Uitterhoeve, Sustainability manager McDonald’s Nederland. “Gemiddeld wordt er bijvoorbeeld vier uur per dag per restaurant zwerfafval opgeruimd in de omgeving. Verreweg de meeste verpakkingen die we uitgeven, zamelen we dus ook zelf weer in. Toch vinden we ons merk helaas nog steeds terug op straat. Daar willen we vanaf, want zwerfafval is ons niet alleen een doorn in het oog, het is ook ontzettend zonde dat afval wat nog prima te recyclen is verloren gaat.”

Loterij
You Bin it, You Win it is volgens McDonald’s de eerste zwerfafval-loterij in Nederland, waarbij een presentator samen met een afvalexpert gasten beloont met mooie prijzen voor het correct weggooien van hun afval. Elk McDonald’s-restaurant heeft één actie-afvalbak en een notaris heeft vooraf geloot waar de prijzen gaan vallen (restaurant, dag en tijdstip). De gast die op dat moment zijn of haar afval in de actie-afvalbak doet, wint. McDonald’s wil op deze manier gasten bewust maken van de positieve gevolgen van afval goed weggooien. Van het afval in de afvalbakken laat McDonald’s door nascheiding van het papier en plastic weer nieuwe materialen maken.

De You Bin It, You Win It-campagne loopt tussen 10 januari en 2 februari 2020. McDonald’s zal gedurende het hele jaar activiteiten en communicatie inzetten op de strijd tegen zwerfafval. Consumenten kunnen van 11 januari tot en met 2 februari kans maken op mooie prijzen door afval in de actie-afvalbak te gooien.

Bron: Out.of.Home Shops