‘Volume horeca in 2023 weer op pre-coronaniveau’

NIEUWVEEN – De horecabranche maakt een grote inhaalslag dit jaar met een verwachte volumegroei van rond de 30 procent. Toch zal ook volgend jaar nog gewerkt worden aan het herstel van de coronapandemie. Dat verwacht ING.

In een sector-update laat de bank weten dat de vooruitzichten voor volgend jaar gematigd positief zijn met een volumegroei van ongeveer 5 procent. Dat heeft alles te maken met de eerste twee maanden van 2022 waarin de branche nog met beperkingen te maken had. Daarnaast is het een uitdagende tijd voor horecaondernemers gezien de hoge inkoop-, personeels-, en energiekosten en aanhoudende personeelsschaarste. Ondanks dat gaat ING er vanuit dat het volume in de horeca volgend jaar weer op het pre-coronaniveau van eind 2019 is.  

Hogere prijzen
Door de hogere inkoopkosten zijn voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken binnen de horecabranche met 9 procent duurder geworden. Daarbij gaat het om de eerste negen maanden van 2022. Bier is zelfs 12 procent in prijs gestegen. ING verwacht dat de prijzen bij restaurants en cafés in 2022 gemiddeld met 8 procent zijn verhoogd. Ook volgend jaar zal deze trend worden doorgezet. ING gaat voor 2023 uit van een inflatie van 5,5 procent waarbij de prijzen voor het derde jaar op rij stijgen met ten minste 3 procent. Die hoge prijzen zorgen er overigens ook voor dat consumenten vaker naar de prijs kijken. Uit recente ING pindata blijkt dat de consument vaker een extra biertje overslaat of minder (uitgebreid) uiteten gaat.

Personeelsschaarste
Een ander probleem waarmee de horeca te maken heeft is het tekort aan personeel. ING: “Ruim vier op de tien horecaondernemers geeft aan het personeelstekort als een belemmering voor hun bedrijfsactiviteiten te zien. Niet alleen zorgt de krapte op de arbeidsmarkt voor hogere personeelskosten, het zet ook een rem op de groei. Zo sluiten sommige horecazaken een dag extra in de week of gaat de zaak eerder dicht of later open vanwege een tekort aan personeel.” Deze ontwikkeling zal de komende jaren aanhouden, aldus de bank. Zij verwachten dat de sector daarom meer zal investeren in digitalisering, zoals QR-codes om te bestellen, bestelzuilen en robots. Dat moet het tekort aan personeel deels opvangen.

Bron: Out.of.Home Shops