Onderweg

Wat eten de ‘brains’ en vakantiegangers op Eindhoven Airport?

EINDHOVEN - Met Schiphol volop in het nieuws zouden we haast vergeten dat er nog meer luchthavens zijn in Nederland. Eindhoven Airport is de nummer twee en het is voornamelijk Belvedair, onderdeel van Vermaat Groep, die de horeca hier uitbaat. General manager Pieter Ossel is eindverantwoordelijk voor alle locaties van Belvedair.

Renée Salome |

Welke horecaconcepten van Belvedair zijn er op Eindhoven Airport?
“Laat ik beginnen met onze grootste unit: The Cloud Club. Dit is een selfservicerestaurant, uitgevoerd in hele rustige kleuren, bedoeld om veel mensen tegelijk van eten en drinken te voorzien. Een bewezen concept op een hightrafficlocatie. Tegelijkertijd is The Cloud Club geheel door Vermaat ontwikkeld, specifiek voor deze plek. Het is dus de enige in zijn soort. The Bar is – ik mag het eigenlijk niet zeggen – onze mooiste locatie. Het is een brouwhuisconcept, dat we in samenwerking met Bavaria uitbaten. Hier gaat het niet om conversie, maar om verblijfstijd. Daarnaast exploiteren we een La Place-restaurant. Net als The Cloud Club is het een selfservicerestaurant, maar met meer beleving.”

Welke rol speelt het Brabantse op de luchthaven? Kun je er een worstenbroodje halen en andere lokale producten?
“Zeker! Daarvoor hebben we Stripes. Hier verkopen we ‘good local food’. De naam verwijst naar Strijp-S, een wijk in Eindhoven met een urban vibe. Het is de oude Philipswijk die nu weer leven krijgt door de jonge, creatieve ondernemers die zich er vestigden. We openden deze zaak in december vorig jaar en je kunt er vooral producten van lokale leveranciers kopen. Zoals de worstenbroodjes van Houben, dé naam voor worstenbroodjes in Eindhoven. Maar ook lokaal gemaakte macarons en muffins en natuurlijk Bavaria worden hier verkocht. De koffie is een eigen blend. Niet lokaal, maar wel met een paspoort, want ook dat hoort bij good local food. Hoe lokaal we het willen hebben wordt mooi geïllustreerd aan de hand van onze eiken borrelplanken. Aan onze Spottersweg stonden eiken die helaas moesten wijken voor de luchthaven. De planken daarvan staan nu bij Stripes. Hoe mooi is het dat dit hout toch weer een plek heeft gekregen op het vliegveld?”

Wat zijn de mogelijkheden voor non-Schengenpassagiers?
“Daar hebben we de non-Schengenbar voor. Hier kunnen ook mensen van buiten de Europese Unie iets te eten halen. We vliegen bijvoorbeeld ook op Londen, Israël en Marokko. Van zakenreizigers tot gezinnen die op familiebezoek gaan en vakantiegangers: we bedienen er een hele brede doelgroep. De non-Schengenbar is overigens meer een counterbar, je kunt er niet echt zitten.”

Wat merkt de horeca ervan dat het – na een rustige periode door corona – nu weer drukker is op Eindhoven Airport?
“Er zijn meer passagiers, dus dan is het ook drukker bij de horeca. Het is fijn dat er weer veel passagiers zijn. We ontvangen de reizigers weer graag met onze Brabantse gastvrijheid, maar soms is het een uitdaging, zeker als de planning voor wat betreft het aantal horecamedewerkers krap is. Dus als het wat langer duurt dan normaal, dan bieden we onze verontschuldigingen daarvoor aan.”

Hoeveel reizigers ontvangen jullie op een dag en uit wat voor mensen bestaan deze?
“Op dit moment ontvangen we tussen de 6.000 en 12.000 vertrekkende passagiers per dag. Uit enquêtes blijkt dat de gemiddelde passagier een jaar of veertig is en gemiddeld tot hoog opgeleid. Dat heeft natuurlijk alles te maken met Brainport Eindhoven. Daarnaast komen hier vooral veel Brabantse en Belgische vakantiegangers. We merken het hier direct als het vakantietijd is in België! Maar ook vliegen er veel forensen vanuit Eindhoven heen en weer. Vrijdag en maandag zijn daardoor drukke dagen op de luchthaven. Ook het horecapersoneel moet dan alle zeilen bijzetten.”

Hoe gaan jullie om met het tekort aan horecapersoneel?
“Ook wij hebben een groot verloop gekend in de afgelopen tijd. Daarom hebben we nu veel campagnes lopen om het bestand aan te vullen. We zijn heel actief online aan het werven, maken overal kenbaar dat we op zoek zijn. Ook proberen we op allerlei manieren ons personeel te stimuleren om te blijven, met bonussen bijvoorbeeld. Onlangs namen we een eigen recruiter aan om de werkdruk te verlagen.”

Hoe zie je Eindhoven Airport over vijf jaar?
“De kracht van Eindhoven Airport is de communicatie tussen de luchthaven en de omwonenden. We hebben een hele goede verstandhouding met de omgeving. Zo wordt er tussen 23.00 en 7.00 uur niet gevlogen. Daar kunnen we dus geen groei verwachten. De terminal zal wel gaan groeien, maar vooral om het huidige aantal passagiers beter te kunnen faciliteren. De vliegtuigen zelf worden steeds groter, mede doordat ze steeds ‘zuiniger’ worden. Hierdoor zullen er toch iets meer passagiers kunnen worden verwacht in de toekomst, maar ik durf hier geen termijn aan te verbinden. Ik denk dat we ons voorlopig vooral moeten richten op mogelijke verbeteringen in de service. Hoe kunnen we aan onze zijde aanpassingen doen om onze gasten nog meer te kunnen bieden? Er zit nog winst in het verbeteren van de processen, daar zal de komende periode onze aandacht naar uitgaan.”

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

 

section1_page10_article24_1.jpg
section1_page10_article24_2.jpg