‘Met fuze tea sluiten we écht aan op verschillende shopperbehoeftes’

Winnaar Beste Introductie 2020: Fuze Tea Green Tea Blueberry Jasmine

ROTTERDAM - Na de introductie van Fuze Tea in 2018, heeft Fuze Tea Green Tea Blueberry Jasmine de titel Beste Introductie 2020 gewonnen. Koos Janssen, associate director Customer Activation, Coca-Cola European Partners Nederland en Tim Geelen, marketing manager New Beverages, Coca-Cola Nederland reageren op de winst.

Gefeliciteerd met het winnen van de Beste Introductie 2020, wat is jullie eerste reactie?
Janssen: “Dit is een mooie erkenning die benadrukt dat we met Fuze Tea jaar na jaar succesvolle productintroducties weten te lanceren, nadat we in het introductiejaar 2018 en ook in 2019 al eerder meerdere prijzen mochten ontvangen voor Fuze Tea.”
Geelen: “We willen met ons aanbod constant relevant zijn en introduceren daarom seizoensmaken. Deze smaak is zo succesvol, dat we hebben besloten om hem in het assortiment te behouden in 2021.”

2020 was een moeilijk jaar voor het out-ofhomekanaal. Hoe hebben jullie de introductie van dit product aangepakt?
Janssen: “Het was een uitdagend jaar in het out-of-homekanaal. Juist dan is het belangrijk om met innovaties te komen die écht aansluiten op behoeftes van de shopper en consument. Dat start met de juiste productintrinsieke kenmerken, waarin onze unieke fusiesmaken een cruciale rol spelen. Daarnaast is het van groot belang om een brede distributie op te bouwen; dit hebben we gerealiseerd in verschillende out-of-homekanalen, van catering tot aan petrol. Tot slot hebben we de rotatie gestimuleerd met onderscheidende merkactivaties, om ervoor te zorgen dat de consument het product een keer probeert en daarna ook blijft kopen, 60,4 procent van de consumenten koopt Fuze Tea opnieuw. Dit hebben we gestimuleerd op verschillende manieren, van mealdeals en refunds tot aan winacties.”

Wat is de toegevoegde waarde van dit product voor de categorie?
Geelen: “Fuze Tea is begin 2018 geïntroduceerd in de Nederlandse markt als nieuw ijstheemerk en onderscheidt zich door een fusie van thee, fruitsap en kruidenextracten. Alle varianten zijn gemaakt van getrokken thee. Daarnaast blijft investeren in duurzaamheid een belangrijke voorwaarde om te blijven groeien. Fuze Tea ging als een van de eerste merken binnen ons portfolio volledig over naar flesjes gemaakt van 100% gerecycled plastic, begin 2020, en daarnaast naar transparant plastic.”
Janssen: “Met Fuze Tea Green Tea Blueberry Jasmine spelen we in op de toenemende vraag naar ijsthee zonder koolzuur. Zo kunnen we enerzijds bestaande kopers variatie bieden, zodat zij vaker voor Fuze Tea kiezen. Anderzijds kunnen we nieuwe kopers aantrekken met deze unieke fusiesmaken. Alles met het doel om de categorie verder te laten groeien.”

Wat zijn de plannen met dit product dit jaar?
Janssen: “We blijven de smaak Fuze Tea Green Tea Blueberry Jasmine activeren in de verschillende out-of-homekanalen, in combinatie met de andere smaken uit het Fuze Teaportfolio. Op die manier bouwen we consistent aan het merk en aan de categorie, zodat we een meerwaarde blijven bieden voor onze klanten.”
Geelen: Daarnaast zullen we blijven communiceren over het feit dat Fuze Tea wordt gemaakt van getrokken thee, en zal de smaak Fuze Tea Green Tea Blueberry Jasmine terug te zien zijn als vast onderdeel van het brede portfolio aan smaken.”

Welke boodschap willen jullie meegeven aan jullie afnemers?
Janssen: “Samen met onze klanten willen we blijven bouwen aan de groei van de ijstheecategorie. Dit doen we door sterke innovaties en smaken te blijven lanceren, deze consistent te ondersteunen met sterke merkactivaties in alle outlets en door blijvend te investeren in duurzaamheid.”

Juryrapport:
Fuze Tea zet met deze seizoenssmaak een echte innovatie in het schap.

 

Bron: Out.of.Home Shops