‘Met deze side dishes kunnen restaurants extra bezorgomzet genereren’

Winnaar Beste Introductie 2020: Salomon Urban Taste

BOXTEL - Salomon Food World speelt met het Urban Taste-concept in op de veranderende levensstijl van consumenten door verstedelijking. Mozzarella Onion Rings, Mozzarella Friet en Chik’n Fingers Buttermilk bieden afhaal- en bezorgrestaurants extra mogelijkheden een lekker bijgerecht te serveren. Remco Kerssens, head of market international, vertelt over het succes.

Wat vinden jullie ervan om de Beste Introductie 2020 te winnen?
“Vooral heel blij en verheugd dat we weer zijn verkozen tot Beste Introductie. Na het winnen van deze award in 2016 met Noodle sticks, 2017 met het Pulled Next level-concept, 2018 met de Asian Sliders en nu met het Urban Taste-concept, is het fijn om wederom door de markt erkend te worden als innovatief en relevant.”

In een lastig out-of-homejaar hebben jullie toch een productintroductie gedaan. Hoe hebben jullie dit aangepakt?
“Het was inderdaad een moeilijk jaar en voorlopig verandert dat nog niet. De introductie verliep niet zoals gepland - maar beter dan verwacht - toen COVID-19 van start ging. Het concept is groots gepresenteerd tijdens de Horecava en digitaal en in print ondersteund waarmee we het concept uitgebreid hebben toegelicht. Door de horecasluiting moesten wij de verdere uitrol van de geplande campagne aanpassen. Zo hebben wij onder meer livestreampresentatie georganiseerd. Het consumentengedrag verandert als gevolg van de verstedelijking en dat vraagt om een ander assortiment. Denk vooral aan de ‘Better Side Dish’ en thuisbezorging. De beperkingen voor de horeca door COVID-19 hebben dit alleen nog maar meer onderstreept. Veel ondernemers hebben op deze behoefte van de consument ingespeeld met de ‘Better Side Dish’-producten uit het Urban Taste-concept, zoals de Mozzarella Fries, Mozzarella Onion Rings en Homestyle Chik’n Fingers Buttermilk, en hebben met hun bezorgaanbod extra omzet weten te genereren.”

Wat is de toegevoegde waarde van dit concept voor de categorie?
“Zoals net vermeld, zit die vooral in het feit dat de producten uit dit concept goed inspelen op de veranderende consumentenbehoeften. Verder kunnen de producten direct uit de vriezer bereid worden, dus er is geen derving. Daarnaast zijn deze producten, net als ons gehele assortiment, exclusief verkrijgbaar voor het foodservicekanaal. Dit garandeert de horecaondernemer een product op zijn menukaart dat zijn gasten niet in de retail kunnen kopen.”

Wat zijn de plannen met dit concept dit jaar?
“We gaan samen met onze klanten verder met het uitwerken en ondersteunen in hoe deze producten na de lockdown kunnen bijdragen aan een gevarieerd aanbod op het menu. Natuurlijk wel zodanig ingericht dat de gerechten makkelijk en snel te bereiden zijn. De gast hunkert ernaar om weer uit eten te gaan, maar wil wel verrast worden met lekkere en bijzondere gerechten.”

Welke boodschap wilt u naar uw klanten sturen?
“Blijf vechten! Blijf positief en wees creatief om er het beste van te maken. We verwachten dat de horeca rond het voorjaar weer open mag gaan – en hopen uiteraard eerder. Het is essentieel dat de horecaondernemer hierop tot in de puntjes is voorbereid.”

Juryrapport:
Dit is een uniek en onderscheidend concept in een traditionele productgroep.

Bron: Out.of.Home Shops