Horeca

Strandpaviljoens weer in de lift

NIEUWVEEN – De strandpaviljoens langs de Nederlandse kusten mogen niet klagen over de start van het seizoen. Maar ook 2013 was een goed jaar voor de strandhoreca. Het aantal bezoeken en de bestedingen namen weer toe, evenals het aantal strandpaviljoens.

Willem-Paul de Mooij |

Dat becijferde horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners. Het aantal strandpaviljoens, welke in 2012 nog daalde, is in 2013 sterk gestegen met maar liefst 18 strandpaviljoens (+5%) naar een totaal van 396 bedrijven. “Onze voorspelling uit 2011 dat het aantal strandpaviljoens in 2015 boven de 400 uitkomt, lijkt hiermee uit te komen”, aldus Van Spronsen & Partners.

Aantal paviljoens
Over de afgelopen vijf jaar (2009-2013) is het aantal strandpaviljoens met ruim 7% toegenomen, wat dus met name komt door de sterke stijging van 2013 ten opzichte van 2012. Strandpaviljoens vallen onder de drankensector, waar het aanbod in vijf jaar juist met 2,4% daalde. In de drankensector steeg alleen het aanbod van zalen/partycentra harder (+9%). Het totale horeca-aanbod steeg in deze periode met 5,3%.

Zuid-Holland blijft groeien
De stijging in 2013 ten opzichte van 2012 wordt met name veroorzaakt door een forse groei van het aanbod in Zeeland (+12%), Noord-Holland (+6%) en Flevoland (+50%). Over de periode van 2009-2013 is te zien dat met name in Zuid-Holland het aanbod, absoluut gezien, sterk is toegenomen (+12 paviljoens). Ruim 70% van het aanbod in Nederland is gevestigd in Noord- en ZuidHolland. In de niet-kustprovincies is een positieve ontwikkeling te zien van strandpaviljoens aan recreatiemeren en stadsstranden.

Aanbod Top 10 strandgemeenten groeit
In 2013 is bijna 60% van de strandpaviljoens gevestigd in tien strandgemeenten. Het aanbod nam hier over de periode 2009-2013 toe met ruim 13% tot 235 paviljoens. De groei in 2013 ten opzichte van 2012 (+4%) blijft iets achter bij de totale groei van het aanbod, wat mogelijk verklaard kan worden doordat in een aantal gemeenten het maximale aantal strandvergunningen reeds
is uitgegeven. In 2013 nam met name het aantal paviljoens in Zandvoort, Veere en Bergen sterk toe. Opvallend is dat alleen in Rotterdam (Hoek van Holland), na een sterke groei de afgelopen vijf jaar, het aanbod in 2013 voor het eerst licht is afgenomen.

Schaalvergroting stagneert
De afgelopen vijf jaar is de gemiddelde verkoopoppervlakte van strandpaviljoens fors gestegen. De totale verkoopoppervlakte van de Nederlandse strandpaviljoens steeg met 17%, van ruim 54.000m² in 2009 naar bijna 64.000m² in 2013. De gemiddelde oppervlakte (exclusief terras) per bedrijf nam toe van 147m² tot 161m² in 2013 (+10%). Echter, voor het eerst nam de gemiddelde oppervlakte per bedrijf in 2013 niet verder toe. Strand Nederland geeft wel aan dat er in 2014 bovengemiddeld geinvesteerd wordt. Dit geldt zowel voor verbouwingen en nieuwbouw (bijvoorbeeld bij jaarrondexploitaties) als interieuraanpassing/vernieuwing.

Bestedingen blijven nog achter
Volgens het bedrijfschap Horeca & Catering bedroeg de totale bezoekparticipatie in 2013 3,2%. In alle vier de kwartalen lag de bezoekparticipatie hoger dan in de voorgaande jaren. Ten opzichte van voorgaande jaren bezochten met name in de periode juli-oktober relatief veel mensen de strandpaviljoens. Ook de gemiddelde besteding in 2013 (€9,30) liet een stijging zien van 6% ten opzichte van 2012, wat met name komt door een relatief hoge besteding in het vierde kwartaal in 2013. De besteding ligt echter nog ver onder het niveau van de periode 2009-2011 (gemiddeld €10,20).

Bron: Out.of.Home Shops

strandtent-a840x630.jpg