VENRAY – Cafetaria Thielen is sinds 1949 niet meer weg te denken uit het hart van Venray. De familie Thielen stond decennialang aan het roer van meerdere zaken in het dorp, totdat Roy van Gool de cafetaria overnam. “De familie belde mij, omdat ik eerder had aangegeven geïnteresseerd te zijn als zij het wilden verkopen. Zo is het balletje gaan rollen.”
Van Gool heeft vanaf zijn vijftiende tot zijn twintigste bij fastfoodketen McDonald’s gewerkt. Hoewel hij een administratieve achtergrond heeft, geeft hij de voorkeur aan het werken met mensen in tegenstelling tot een kantoorbaan. Op zijn twintigste opende hij zijn eerste cafetaria. “In 2006 kon je de bank binnenlopen en de opening van een cafetaria aanvragen. Je voerde een bedrag in en liep naar buiten met een offerte. Nu gaat dat helaas niet meer zo”, vertelt Van Gool lachend. Zijn eerste cafetaria kwam op deze manier tot stand en groeide door de jaren heen uit tot wel vijf vestigingen onder zijn leiding. “Op een gegeven moment werd dat te gek, en zijn we teruggegaan naar twee cafetaria’s.”
Een spannende tijd
Van Gool heeft zijn vrouw in de cafetariabranche ontmoet, met wie hij zijn zaken draaiend hield tot april 2025. Daarna trok zijn vrouw zich terug uit de ondernemingen. De overname van Thielen maakten ze dus wel mee. “In 2020 was het zover”, vertelt de ondernemer. Het kwam als geroepen dat de familie Thielen haar cafetaria wilde verkopen, en de eerdere belofte aan Van Gool kwam in hen op. “We zaten op dat moment midden in de coronatijd, dus stonden we met mondkapjes op drie meter afstand met elkaar te praten. Het was een spannende tijd om nog een onderneming te starten, maar voor mij voelde dit als een strategische zet.”
Met de overname kwam niet alleen een bekende cafetaria in handen van het ondernemersduo, maar ook een zaak met een lange geschiedenis. Toch ontstond al snel de wens om er een eigen invulling aan te geven. “Ik wilde het pand twee jaar geleden al verbouwen”, stelt de ondernemer. “Hoewel we het plan hadden, voelde het niet als het juiste moment.” Door de drukte die het duo de afgelopen jaren heeft ervaren, werd het tóch noodzakelijk om uit te breiden.
De Frietwnkl
Van Gool vond dat met de verbouwing ook de tijd rijp was voor een nieuwe naam. Dat vergde nog best wat denkwerk. “Wat is een originele naam voor een friettent?”, vroeg Van Gool zich af. Het echtpaar heeft iemand ingeschakeld om hen te helpen bij het bedenken van een naam. Ze wilden graag jonge gezinnen aanspreken, want de nieuwe generatie zal opgroeien met de cafetaria van Van Gool, in plaats van cafetaria Thielen. “We dachten na. Je hebt een bloemenwinkel, een kledingwinkel en een snoepwinkel. Zo kwamen we op het idee om het De Frietwinkel te noemen, maar met een moderne touch: De Frietwnkl.”
Van Gools jongere neef en nicht, Lucas en Indy, dragen eveneens bij aan De Frietwnkl: zij hebben aandelen van de cafetaria gekocht en draaien de zaak operationeel mee.
De verbouwing heeft ruim dertien weken geduurd. Van Gool heeft hierbij een zaal aan de zijkant van het pand, die al sinds corona niet meer werd gebruikt, bij de cafetaria getrokken om het aantal vierkante meters te vergroten.
Een succesvolle opening
Van Gool heeft de avond voor de opening een proefronde gedraaid met het personeel. “We hebben in totaal 25 mensen uitgenodigd. Ouders, broers, zussen en de hele aanhang. Op die manier hebben we kunnen oefenen op wat komen gaat.”
De opening van De Frietwnkl was een succes. “We hebben twee megadrukke dagen gehad, maar alle reacties waren erg positief.” De snackbar verkoopt vooral veel friet én hun specialiteit: rundvleessalade, ook wel koude schotel genoemd in Venray. “De koude schotel bereiden we helemaal zelf, veel gasten vragen ernaar”, zegt Van Gool trots.
De geschiedenis van Thielen is nog steeds te vinden in het menu, met het zuurvlees van Thielen. “Daar is de oudere generatie mee opgegroeid. Daarom wilden we dat in het menu houden.” Van Gool is trots op de eigen identiteit die hij samen met zijn vrouw heeft gecreëerd rondom cafetaria De Frietwnkl. “Ik kan wel zeggen dat dit de mooiste friettent van heel Nederland is, maar zonder ons vaste team hadden we hier nooit gestaan”, sluit Van Gool lachend af.
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.