Royal-Swinkels-Family-Brewers---horeca.jpg

Onderzoek

‘Voor de horeca staan veel seinen nog altijd op groen’

EDE – De totale Nederlandse foodservicemarkt, waaronder horeca, gemak en catering, is in 2023 met 13,1% gestegen naar 21.498 miljoen euro omzet. Dat blijkt uit cijfers van het FSIN, die tijdens de opening van de Horecava zijn gepresenteerd.

Redactie |

Toch heeft de omzetgroei ook een keerzijde, want de toename komt voornamelijk uit prijsstijgingen en niet uit volumegroei. Ook is de winstgevendheid van horecabedrijven verslechterd, als gevolg van kostenstijgingen en het personeelsprobleem. Dat is zorgelijk, vindt Inga Blokker, directeur van het FSIN. Zij pleit voor meer efficiency en samenwerking in de sector. “De concurrentie vanuit onder meer foodretail neemt in de komende jaren toe”, aldus Blokker.

Gemaksgeneratie
De generatie Z en Millenials, samen de gemaksgeneratie, hebben de grootste, en ook meest positieve invloed op de foodmarkt. Zo benadrukt Blokker.  “Voor jonge mensen is eten en drinken een essentieel onderdeel van hun lifestyle. In hun drukke, gejaagde levens, is uit eten gaan sterk verbonden met emotionele beloning en ontstressen.” Hoe essentieel, blijkt uit hun uitgavepatroon. Zo spendeert een Millennial gemiddeld €2.262 per jaar aan uit eten gaan, terwijl een Babyboomer niet meer dan €485 per jaar uitgeeft. Natuurlijk fluctueren de consumentenbestedingen door de inflatie, maar de horecamarkt is door de Gemaksgeneraties veel veerkrachtiger dan voorheen.’’

2024
FSIN heeft naast de omzetcijfers van 2023 ook een voorspelling gedaan voor komend jaar. De verwachting is dat de horeca-omzet met 3,5% stijgt. Een lichte groei, omdat de consument hoogstwaarschijnlijk de hand nog op de knip houdt. De economische projecties zijn niet fantastisch, maar ook niet dramatisch. Volgend jaar stijgt de koopkracht weer, na de forse daling in 2023. De werkeloosheid is historisch laag, de inflatie daalt sterk, het toerisme trekt verder aan en het consumentenvertrouwen verbetert eveneens. En we hebben dus te maken met de toenemende invloed van de Gemaksgeneraties. Voor de horeca staan veel seinen nog altijd op groen.”

Zorgen
Hoewel er een lichte groei wordt verwacht, maakt de FSIN-directeur zich wel zorgen. Dat heeft te maken met de winstgevendheid van de sector. Het wordt steeds duidelijker dat de echte problemen van de horeca aan de achterkant liggen. Denk aan krimpende marges door hoge kosten, maar ook de overheid drukt zijn stempel op de sector aldus het FSIN. Dat gebeurt met name op de gebieden van tabak, accijnzen, pensioenen en lonen en thema’s zoals gezondheid en verduurzaming. Daarnaast neemt de concurrentie vanuit bijvoorbeeld foodretail de komende jaren sterk toe. Blokker: “Er komt een fastlane in de foodsector, waar met koeienletters Foodservice op geschreven staat. In die fastlane zal echt niet alleen de horeca actief zijn, het hele veld beweegt daar naartoe; retail, gemaksconcepten, delivery. Het wordt druk in die fastlane. “Retailers maken grote stappen om Europees in te kopen, terwijl de horeca nog bezig is om drie flesjes melk van de lokale boer, via de grossier, bij de ondernemer te krijgen. Dat prijsverschil moet de horeca nu oplossen door beleving te bieden aan de gasten. Maar de mogelijkheden daartoe zijn nu echt wel benut.”

Bron: Out.of.Home Shops