‘Het draait allemaal om het genieten van eten, drinken en gastvrijheid’

Bidfood zet in op de ondersteuning van ondernemers

EDE - De heropening is al enkele weken een feit en daar kijkt Bidfood tevreden op terug. Een vooraf opgesteld plan heeft daar een grote rol in gespeeld. “We hebben gezamenlijk in augustus 2020 al een plan gemaakt voor de heropening in het voorjaar. Daarbij zijn we uitgegaan van extra maatregelen en beperkingen in de zaak en op het terras”, vertelt Laurens Claassens, marketing manager Horeca bij groothandel Bidfood.

Claassens vertelt aan Out.of.Home Shops over de uitdagingen van de afgelopen anderhalf jaar, de heropening, de trends waar ondernemers op in kunnen spelen en de rol van Bidfood daarin. “Ik geloof er heel erg in dat je de ondernemer moet laten ondernemen en je daar als leverancier een ondersteunende rol in kan hebben”, benadrukt hij.

Allereerst, hoe gaat het met Bidfood?
“Het was enerzijds een zwaar en raar jaar, maar anderzijds ook bijster interessant en leerzaam. Ik durf te stellen dat we sterker uit deze crisis komen, ondanks dat onze klanten de deuren praktisch moesten sluiten. Dat heeft er flink ingehakt, dat hoef ik niet verder uit te leggen. Onze omzet komt voor 60 tot 70 procent uit de horecabranche. Wat je wel ziet is een wezenlijk verschil in omzet bij ondernemers tijdens lockdown 1 (15 maart tot en met 1 juni, red.) en de afgelopen periode van oktober tot april. De creativiteit bij ondernemers is mooi om te ervaren. Ze spelen in op de mogelijkheden die ze wél hebben. We hebben gezamenlijk in augustus 2020 al een plan gemaakt voor de heropening in het voorjaar. Daarbij zijn we uitgegaan van extra maatregelen en beperkingen in de zaak en op het terras.”

Welke lessen hebben jullie geleerd vorig jaar bij de heropening?
“Na de eerste lockdown liet iedereen de bezorgservice vallen, maar voor veel zaken wordt het geen rendabel verhaal als je maar dertig mensen mag ontvangen in de zaak. In het heropeningsplan is daarom juist rekening gehouden met een scenario waarbij ondernemers worden beperkt in de mogelijkheden. De sluiting zag je aankomen, ook al wil je het misschien niet zien. We kunnen inmiddels terugkijken op de opening en dat doen we op een positieve manier. Fabrikanten hadden vorig jaar bijvoorbeeld moeite met het opstarten van de productielijnen en toeleveringen, maar dat is in deze gefaseerde opening goed gegaan.”

Wat zijn in deze tijd de hardlopers van het assortiment?
“Een groot probleem waar de branche de afgelopen jaren mee te maken heeft is personeelstekort. Als Bidfood spelen we hier vanaf 2015 al op in door ondernemers te voorzien van producten die werk wegnemen bij bijvoorbeeld de chef en meer tijd geven voor creativiteit. Dat zie je terug in onze mise-en-placeproducten van Jordy’s Keuken. Daarnaast heb je nog de toenemende vraag naar vegetarische en veganistische producten. Dat is inmiddels geen trend meer, maar iets blijvends. En als je de kwaliteit bekijkt van sommige producten, dan gaat die ontwikkeling heel erg snel. We krijgen veel kleine leveranciers over de vloer die allemaal focussen op artikelen zonder vlees of tijdbesparende producten. Alcoholvrij is ook populair bij de consument en dat sluit aan bij de trend van steeds bewustere keuzes maken. Als je kijkt naar bier, dan durfde jaren geleden niemand een 0.0-variant te bestellen. Inmiddels willen consumenten wel genieten, dus kiezen ze voor een alcoholvrij bier. Tijdens de lockdown is de markt voor verpakkingsmaterialen ook aangetrokken. De verkopen zijn fors gestegen, maar de vraag is waar dat heen gaat. Belangrijk daarbij is ook personalisatie, zowel in non-food als disposables. Dat kan heel eenvoudig met een logo op een servet tot een heel chique ontwerp op alle verpakkingen voor de bezorgservice. Het is een stukje beleving.”

Wat mist naar jouw mening echt nog in het assortiment? Waar kunnen fabrikanten meer op focussen?
“Ik zie veel kansen in mogelijkheden om tijd te besparen, dus met minder handen wel dezelfde gerechten kunnen maken. Het is ook een kwestie van slimmer met de menukaart omgaan, zodat je continu de kwaliteit kan waarborgen. Mise-en-place sluit daar op aan, het zat lang in een verdomhoekje, maar inmiddels liggen daar de kansen. Ik geloof er heel erg in dat je de ondernemer moet laten ondernemen en je als leveranciers een ondersteunende rol hebt.”

Wat is voor jullie belangrijk in de samenwerking met fabrikanten?
“Het voornaamste is dat je samen een plan van aanpak maakt. We kunnen als Bidfood alle artikelen opnemen in het assortiment en het in het schap zetten, maar we zijn geen museum. Gezamenlijk hebben we het doel om voor rotatie te zorgen. Dat is dus een gedeelde verantwoordelijkheid. Als je een gedegen idee hebt van wat de fabrikant als plan van aanpak heeft, kunnen wij bekijken welke middelen daarop aansluiten. De grote jongens hebben uiteraard het budget om dit te doen, maar de kleine partijen maken het schap sexy. Dat is ook wel nodig als je een assortiment hebt van 60.000 artikelen. We werken als een platform en zien dit aantal eerder toenemen dan afnemen.”

Welke productgroepen zullen de komende maanden flink meer verkopen en daarmee groeien in omzet?
“Ik denk dat de alcoholvrije categorie hard zal groeien. De eerste periode na de heropening draait om het genieten van eten, drinken en gastvrijheid. Menukaarten zullen echt niet 180 graden gedraaid zijn. Als ik zie wat er nu in onze vrachtwagens zit, dan is dat ongelooflijk. Als dat aanhoudt, gaat het heel hard. Ik verwacht dat we, zonder beperkingen, binnen een jaar weer op het niveau van voor de coronacrisis zitten, zeker wanneer we een warme zomer krijgen. We hebben veel nieuwe klanten mogen verwelkomen die de afgelopen weken de eerste leveringen hebben ontvangen. Ik hoop dat de ondernemers een goede zomer draaien. Dat gaat niet goedmaken wat we hebben verloren, maar hopelijk geeft het wel genoeg lucht om positief naar de toekomst te kijken. Het is belangrijk om te kijken naar hoe ondernemers voldoende marge kunnen maken, zodat ze niet alleen ín de zaak werken, maar ook áán de zaak werken. Het is belangrijk voor ze om inzicht te hebben in welke positie ze hebben, wat erop ze afkomt en hoe ze daarop inspelen.”

Bron: Out.of.Home Shops