Aankoopplek foodsector met miljarden verschoven

BENNEKOM – 2020 heeft tot enorme omzetverschuivingen geleid binnen de kanalen van voedings- en genotmiddelen, dat heeft het FoodService Instituut Nederland (FSIN) berekend. In totaal werd er ruim 3,6 miljard euro minder uitgegeven door consumenten aan eten en drinken in vergelijking met vorig jaar. Een daling van 6,2 procent.

In 2019 bedroegen de consumentenbestedingen qua food nog 59,8 miljard euro, het afgelopen jaar daalde dat naar 56,2 miljard euro. De consument is niet minder gaan eten en drinken, maar werd door de overheidsmaatregelen gedwongen om dit op andere plekken te doen die goedkoper waren.

Het bezorgen van boodschappen is met 49,5 procent vooral hard gegroeid naar 2,7 miljard euro, net als het bezorgen van maaltijden. Hier lag het groeicijfer op 36,7 procent en werd ook 2,7 miljard euro omgezet. Dit ging ten koste van de horeca, catering en hun leveranciers. Gezamenlijk verloren de foodservicekanalen (horeca, catering en fastservice) bijna 7,7 miljard euro, een daling van 38,8 procent. Foodretailers daarentegen realiseerden een 10 procent groei van 4 miljard euro.

Harde klappen
Met name cafés, binnenstadshotels, sportkantines en partybedrijven hebben het zwaar te verduren gehad. Catering daalde ‘slechts’ met 11,4 procent, waar bedrijfscatering de helft van de omzet weg zag vallen. Fastservicebedrijven en pompshops kwamen uit op dalingen van respectievelijk 19 en 5 procent.

Bij speciaalzaken is het verhaal tweeledig. De omzet van de winkels steeg soms tot wel 20 procent, maar leveringen aan horecabedrijven, cateraars, bruiloften en partijen, vielen bijna helemaal weg. Tel deze ontwikkelingen bij elkaar op, dan is het segment van de speciaalzaken met 5,6 procent gegroeid in 2020.

Bron: Out.of.Home Shops