Fabrikanten

Catering

Coca-Cola vermindert gebruik pet-flessen

AMSTERDAM - Coca-Cola zet een nieuwe stap in duurzaamheid. Samen met cateraar Cirfood en de Hogeschool en Universiteit van Amsterdam (HvA/UvA) plaatst Coca-Cola de eerste Freestyle op een universiteit. Met deze frisdrankmachine wordt het gebruik van pet-flessen aanzienlijk verminderd.

Lisa van der Linden |

Het verminderen van zwerfafval is een van de belangrijkste doelstellingen uit het duurzaamheidsplan ‘This is Forward’ van Coca-Cola. “In 2025 willen we dat er zo geen verpakkingen meer van Coca-Cola als zwerfafval in het milieu terechtkomen.” Aan het woord is Roelof van Dinter, director Cold Channel bij Coca-Cola European Partners Nederland. “Een van de manieren om dit te bereiken, is het gebruik van plastic verminderen. Dit willen wij onder andere doen door ons Coca-Cola Freestyle-apparaat in Nederland in te zetten met hervulbare bekers.”

Freestyle is een frisdrankautomaat met touchscreen met meer dan 128 verschillende Coca-Cola smaken, veelal met weinig of zonder calorieën. “In de machine zitten cartridges die alle smaken kunnen combineren. De consument kan zelf een drank kiezen en daar verschillende smaken, zoals lemon, cherry of vanille aan toevoegen. Door middel van een app kun je favoriete smaken personaliseren en vastleggen.”

Duidelijk
Hervulbare bekers Wie een drankje uit de Freestyle-automaat op de UvA wil, kan gebruikmaken van een eigen hervulbare beker of kiezen voor een herbruikbare die Coca-Cola aanbiedt. “Doordat  studenten nu een hervulbare beker tot hun beschikking hebben, wordt er minder vaak gekozen voor pet-flessen”, vertelt Van Dinter. “We communiceren in het scherm op het Freestyleapparaat duidelijk welke beker past en hoe deze moet worden geplaatst.”

Van Dinter vertelt dat consumenten die geen beker bij zich hebben of geen herbruikbare beker willen aanschaffen, tegen meerprijs gebruik kunnen maken van recyclebare eenmalige (rpet disposable) bekers. “Wij hebben het liefst dat de consument kiest voor de herbruikbare bekers, maar we bieden wel een alternatief voor diegenen die dat niet willen. Deze wegwerpbekers zijn volledig recyclebaar, worden hier op de locatie gescheiden ingezameld en kunnen daardoor opnieuw worden gebruikt als grondstof voor nieuwe bekers of flessen.”

Pilot
Inmiddels zijn twee Freestyle-apparaten sinds begin dit studiejaar als pilot in gebruik genomen op een locatie van de Universiteit van Amsterdam in samenwerking met cateraar Cirfood. Dino Lobbes, directeur Sales en Marketing bij Cirfood, vertelt hoe deze samenwerking tot stand is gekomen. “Cirfood is een van oorsprong Italiaans bedrijf dat duurzaamheid hoog in het vaandel heeft staan.

Het zit verankerd in onze mvo-doelstellingen. Toen Coca-Cola ons benaderde met het idee om Freestyle te introduceren op de Nederlandse markt en ons vroeg om hen te ondersteunen en mee te denken over een locatie, was ons antwoord volmondig ja.” Volgens Lobbes was de geschikte locatie snel gevonden. “HvA/UvA was bezig met het lanceren van een project om pet-flessen te recyclen, genaamd #WHYNOT. Dat sloot perfect aan bij onze plannen en toen wij voorstelden om op een van hun locaties een pilot met de Coca-Cola Freestyle in te zetten, waren ook zij meteen enthousiast.”

Campagne
Jasper Bok, contractmanager UvA/HvA Facility Services, legt uit wat het project #WHYNOT behelst en waarom Freestyle daar zo goed in past. “Met deze campagne willen wij jongeren op een positieve manier confronteren met hun eigen handelen. We moedigen hen aan om na te denken over de rol die ze spelen min hun omgeving en de gevolgen van de keuzes die ze maken met betrekking tot een   milieuvriendelijke en bewuste levensstijl. Een van de onderdelen is het recyclen van pet-flessen. We stimuleren hen deze flessen in een speciale recyclebak weg te gooien.”

Met het introduceren van Freestyle op een locatie van UvA gaat Bok nog een stapje verder. “Diegenen die graag een Coca-Cola of een andere frisdrank willen drinken, kunnen op deze manier nu ook voor een herbruikbare fles of beker kiezen. Door de aanwezige gratis watertappunten zijn er al veel van dit soort hervulbare lessen in omloop. Deze zijn tevens in de restaurants van de UvA en HvA en in de frisdrankautomaten verkrijgbaar. Een andere belangrijke stimulans is dat frisdrank uit de Freestyle gepersonaliseerd kan worden op basis van smaakvoorkeuren.”

Bewustwording
Freestyle is geplaatst op de faculteit Natuurwetenschappen,  Wiskunde en Informatica van de UvA. Dit is volgens Bok de beste locatie om de pilot te draaien. “Deze groep studenten is zeer betrokken bij het onderwerp duurzaamheid. Het leeft hier echt en past bij de denkbeelden en ideeën van deze doelgroep. Het gesprek met hen voeren we onder andere in de foodcommunity van de UvA en HvA, dat is Enjoy Today Amsterdam.”

Lobbes vult aan dat deze groep studenten wel serieus moet worden genomen. “We moeten niet te belerend zijn, maar hen meenemen in mogelijke oplossingen. Zo creëren we ruimte voor goede gesprekken en draagvlak. In combinatie met de #WHYNOT-campagne is er sprake van  bewustwording op een luchtige manier.”

Van Dinter is het met Lobbes eens. “Gedragsverandering moet leuk zijn. Communicatie over waar we voor staan en wat we willen bereiken is cruciaal. We moeten ons verhaal delen en laten zien dat we doen wat we zeggen. Alleen zo wordt dit een succes.” Om het gebruik van Freestyle onder de studenten verder te stimuleren, heeft Lobbes een aantal van zijn medewerkers vrijgemaakt om bij de automaten te assisteren.

Bron: Out.of.Home Shops

coca-cola-freestyle.png