Horeca essentieel onderdeel van beleving bij Wildlands en Efteling

‘Horeca doet iets met mensen wat geen enkel ander element in het park kan’

KAATSHEUVEL/EMMEN - Een gegrilde sojapaprikaburger met kimchi, parelcouscous met kabeljauwfilet en gegrilde groente, een broodje vegan rookworst, verse sushi en ter plekke klaargemaakte wokgerechten. Bij een dagje uit hoort natuurlijk lekker eten en dat is allang niet alleen een patatje meer. En er is meer, want zowel bij Wildlands Adventure Zoo als attractiepark Efteling in Kaatsheuvel sluiten horecaconcepten aan op de thema’s in de parken. Richard Dekkers, manager horeca, retail en logistiek bij Wildlands en Melvin van Brakel, projectmanager horeca bij Efteling gaan daarbij niet over een nacht ijs.

Beleving is het toverwoord in Kaatsheuvel en Emmen en de horecaconcepten voegen daaraan iets extra’s toe. Tegelijkertijd is er de roep om gezonde voeding – naast het alom geliefde frietje natuurlijk – en moeten grote stromen mensen simpelweg van voeding worden voorzien.
Om aan de vraag van hun bezoekers tegemoet te komen en ze vooral ook te blijven verrassen, werken beide parken nauw samen met fabrikanten en leveranciers om soms tot unieke producten te komen.

EFTELING

“Attractiepark Efteling bestaat dit jaar 69 jaar en ontvangt jaarlijks zo’n vijf miljoen bezoekers”, vertelt Van Brakel, “en vanaf het begin was horeca een belangrijk onderdeel van het park, met het café-restaurant dat er toen al was. Inmiddels hebben we veertig vaste locaties, die we op drukke dagen kunnen opschalen met tien tot vijftien mobiele locaties.” De focus hierbij lag tot tweeënhalf jaar geleden vooral op beleving en emotie, gaat Van Brakel door, en daarmee bedoelt hij dat horeca en attractie in één adem genoemd moesten worden. “Dit zie je bijvoorbeeld goed terug in Het Wapen van Raveleijn, waarbij horeca en attractie volledig op elkaar aansluiten. Dat blijft belangrijk – ons doel is nog steeds onze bezoekers een kortstondige ontsnapping aan hun dagelijkse beslommeringen te bieden – maar we kijken nu ook naar de brede functionele én emotionele gastbehoefte. Zo hebben we in de herfst en winter een uitdaging in zitcapaciteit. Bij ons nieuwste horecaconcept Bäckerei Krümel, dat 4 december opengaat voor het publiek, zijn daarom 175 zitplekken gerealiseerd.”

Bäckerei Krümel
“Horeca doet iets met mensen wat geen enkel ander element in het park kan”, vervolgt Van Brakel. “Het is een mooie aanvulling op de andere zintuiglijke waarnemingen en daarin gaan we steeds een stapje verder. Bäckerei Krümel ligt naast de dubbele familie-achtbaan van Max en Moritz, twee ondeugende jongetjes uit volksvertellingen die heel bekend zijn in Duitsland en waar we veel inspiratie uit halen. Hier verkopen we straks ’deugnietjes’, broodmannetjes die bezoekers uit de verhalen zullen herkennen. Nieuw is hoe we straks food en retail bij elkaar brengen: door (af) bakproducten te kopen, kunnen bezoekers de beleving thuis herhalen.”

De Betere Keuze
Hoewel koffie, koude dranken, frietjes en belegde broodjes de lijsten blijven aanvoeren, ziet Van Brakel toch ook een beweging naar meer gezondere alternatieven. “Meerdaagse bezoekers willen ook een frietje eten, maar niet elke dag”, vertelt hij. “Het antwoord hierop ligt in de verbreding van ons assortiment en het toevoegen van keuzes. En we hebben een eigen keurmerk ontwikkeld: De Betere Keuze. We geven duidelijk aan wanneer een product een ‘betere keuze’ is op basis van voedingswaarden, bijvoorbeeld omdat het minder suiker of meer vezels bevat. We hebben ons hiervoor laten inspireren door de Schijf van Vijf en het is getoetst door het Voedingscentrum.” Een andere manier waarop bezoekers geholpen worden met het maken van een betere keuze is het aanpassen van de standaard: de pannenkoek in het kindermenu van Polles Keuken wordt standaard met fruit geleverd, in plaats van snoepjes.
Daarnaast is er nog een andere verandering waar te nemen, meent Van Brakel: “Traditionele eet- en drinkmomenten vervagen. Dat komt deels doordat we steeds vaker internationale bezoekers verwelkomen, die minder vasthouden aan vaste eetmomenten. Maar ook omdat mensen kiezen voor specifieke horecalocaties om de beleving meegemaakt te hebben, zoals Polles Keuken. De pannenkoek gaat er om drie uur ook wel in.”

Unieke producten
De Efteling werkt met verschillende formules, waaronder de impulsformule: hier verleidt het park bezoekers binnen de vierkante meter. Van Brakel: “Binnen dit aanbod liggen kansen om unieke productconcepten neer te zetten. Afgelopen mei hebben we Speelbos Nest! geopend, en daarbij hoort horecalocatie ‘t Verwende Nest!. Hiervoor ontwikkelden we een nieuw foodconcept from scratch . Het moest passen in het verhaal, Instagrammable zijn en lekker voor iedereen. Het is een kurkentrekker van brooddeeg geworden, die je met van alles kunt vullen.”
De Efteling werkt voor de ontwikkeling van haar foodconcepten samen met verschillende partners. “Dat is best ingewikkeld voor die partners, want wij stellen hoge eisen”, legt Van Brakel uit. “Je moest eens weten hoe vaak we voorstellen krijgen voor een snoephuisje van Hans en Grietje. Maar je moet oppassen voor clichés en altijd de behoeften van de gasten voor ogen houden. En die zijn heel divers. De een komt tien keer per jaar en neemt zelf eten en drinken mee en de ander komt één keer per jaar en geeft zich graag helemaal over aan ons horeca-aanbod.” Voorbeelden van succesvolle samenwerkingen heeft Van Brakel te over. Zoals het ontwikkelen van de bestelmogelijkheid in de wachtrij. Of bij de invulling van het koffieassortiment van Bäckerei Krümel. En bij het ijsaanbod in de zomer: “We hebben een aantal zomers veel succes gehad met de Magnum Pleasure Spot, die we samen met Unilever ontwikkelden. Op deze locatie kon men zelf een Magnum toppen. Het afgelopen jaar hebben we nagedacht hoe we hierop konden doorontwikkelen. Het liep op zich prima, maar het product ligt toch op een bepaald prijspunt. Samen kwamen we tot een nieuw concept: de Hertog IJssalon, waarbij op verzoek vers ijs wordt gedraaid. We kunnen wel op ons succes blijven voortborduren, maar kijken liever hoe we samen vernieuwing kunnen aanbrengen.”

WILDLANDS ADVENTURE ZOO EMMEN

Wildlands in Emmen werd vijf jaar geleden geopend en Dekkers was er vanaf het begin bij. Er werd direct een koppeling gemaakt tussen de thema’s en de horeca. ”Iedere eetgelegenheid op ons park is uniek”, zegt Dekkers daarover. “We hebben vier grote restaurants, negen kiosken en twaalf mobiele verkooplocaties en ze hebben allemaal een totaal verschillend assortiment, steeds passend bij de themagebieden.” Neem Jungola, waarin restaurant Rimbula gelegen is. “Dit is de wereld van het tropisch regenwoud en daarbij past het niet om tosti’s te serveren”, legt Dekkers uit. “In dit gebied leven olifanten, maki’s en heel veel tropische vogelsoorten. Ook vind je er de vlindertempel. Het restaurant bevindt zich in een grote kas – de grootste ter wereld – en hier staan ook allerlei ‘foodstations’, zoals een sushistation, waar de sushi vers gemaakt wordt, en een wokstation waar alles ter plekke wordt klaargemaakt. Je kunt er zelfs smoothies kopen van de bananen die aan de bomen in de kas groeien. Alle stations zijn volledig gethematiseerd, met verschillende dakjes en prikverlichting. Alles om de bezoeker zich te laten onderdompelen in de ervaring van Wildlands. Eten neemt immers een belangrijke plaats in bij de beleving van een dagje uit.” Dekkers vervolgt: “Aan het eind van Jungola staat een Swirl’s-kiosk. Op deze locatie verkopen we jaarrond ijs. Onze bezoekers hebben dan al een hele weg in tropische sferen afgelegd en dan gaat dat ijsje er wel in.” Hij concludeert: “We doen heel veel en we doen heel veel goed.”

Slimme schermen
In Serenga, de wereld van de hete droogte, bestellen bezoekers verschillende burgermenu’s met een twist naar het thema middels zelfbedieningszuilen. Dekkers: “Het zijn slimme schermen, die onze gasten helpen een keuze te maken. Die ontzorging en de digitalisering passen bij deze tijd.” Bij Momma’s, het restaurant in dit themagebied, hebben gasten de keuze uit vegetarische alternatieven voor bijvoorbeeld hamburgers, pulled pork en hotdogs. Het vlees dat wordt geserveerd heeft minstens twee sterren van het Beter Levenkeurmerk en is voornamelijk biologisch, vertelt Dekkers: “Wij staan voor natuurbehoud en zorgen zelf ook goed voor onze dieren.” Er wordt aan vleesliefhebbers en vegetariërs tegemoetgekomen, en ook voor ieder ander dieet zijn alternatieven te vinden in het dierenpark. Ook nemen bezoekers eten mee van huis en dat kunnen zij nuttigen op speciale picknickterrassen. Prima, vindt Dekkers. Lachend vervolgt hij: “Als ze dat maar niet allemaal gaan doen. Een goede horecabesteding is belangrijk om het park te blijven ontwikkelen. Je zou zeker kunnen stellen dat de inkomsten uit horeca mede bepalen dat wij kunnen blijven meedoen aan fokprogramma’s.”

Verrast publiek
Alle sushi, naan en lahmacun ten spijt: patat blijft onverminderd populair. “Bezoekers zijn een dagje uit en daar hoort natuurlijk een frietje bij. Toch proberen we ook hier alternatieven te bieden, bijvoorbeeld door naast een regulier patatje loaded fries aan te bieden. Dat wordt gewaardeerd: we horen telkens weer van onze bezoekers dat ze verrast zijn door het aanbod.” Om dat aanbod te kunnen blijven bieden is Dekkers meerdere partnerships aangegaan, of zoals Dekkers het verwoordt: “Om met elkaar leuke dingen te doen.” Zijn leveranciers denken mee en komen met presentaties van nieuwe producten. Dekkers staat er altijd voor open en probeert graag dingen uit. Ook als hij het zelf in eerste instantie niet zo ziet zitten: “Partner FrieslandCampina kwam met het concept yoghurt barn. Mij leek het geen goed idee. Wie gaat er nou yoghurt eten tijdens een dagje uit? Maar FrieslandCampina dacht dat er potentie in zat, dus tuigden we een tuktuk op en probeerden we het een seizoen uit. Nu staat het vast in de foodmarket. Zij zien wat de trends in de markt zijn, het zou stom zijn daar niets mee te doen. Maar zuivel zal nooit de frietjes verstoten.”

Bron: Out.of.Home Shops