Onderweg

Horeca

Op het Multi Traffic Point staan Erzsebet en Arjen van Spare Rib Express hun mannetje

HOORN - Arjen en Erzsebet Schoolstra zijn al 24 jaar franchisenemer bij Spare Rib Express. In mei 2020 verhuisden ze naar het Multi Traffic Point in Hoorn. Op het terrein met onder andere een McDonald’s, KFC, Febo en tankstation voelen ze echter geen concurrentie: “We vullen elkaar aan, het is juist fijn voor de mensen dat er zo veel keuzes zijn”, vertelt Arjen tijdens een bezoek aan de locatie.

Het ondernemerspaar ging meer dan een jaar geleden een nieuw avontuur aan op het MTP in Hoorn. Ze begonnen met een tankshop in de Spare Rib Express, maar zijn hier na enig overleg vanaf gestapt en focussen nu volledig op bezorging, afhaal en het restaurant. Al zullen ze altijd hun best doen om mensen te helpen als ze er niet uitkomen met het betaalsysteem bij de pompen.

Het Multi Traffic Point is nu iets langer dan een jaar open, hoe bevalt de nieuwe locatie?
Arjen: “Hoe het er nu uitziet is een nieuw concept van de franchisegever. Het is niet de eerste die openging, maar volgens mij wel de eerste die in de planning stond. Deze is nieuw voor ons ontworpen, de binnenkant dan. Hoe het van tevoren was opgetekend, zo is het ook exact geworden. Echt een-op-een overgenomen, ik had niet verwacht dat het zo mooi zou worden. Het was in het begin natuurlijk wennen, zo hebben we nu binnen plek om te eten. De voorkant van de zaak heeft Spare Rib Express helemaal ingericht volgens het nieuwste concept. Daar heeft het Multi Traffic Point geen invloed op gehad.”
Erzsebet: “Wij hebben de keuken zelf ingericht zoals wij dat wilden. Spare Rib Express doet dat over het algemeen zelf voor zijn franchisenemers. Maar omdat we al zo lang bekend zijn met het concept en zelf in de keuken staan, weten we precies wat wij willen en prettig vinden.”

Waar zaten jullie voorheen?
Erzsebet: “Onze oude locatie was in Zwaag, daar hadden we echt alleen een keuken. Een soort black kitchen , waar alles werd gemaakt en gekookt en van daaruit bezorgd. Toen we hiermee begonnen, hadden we nog geen internet of dergelijke hulpmiddelen. We hebben het eigenlijk vanuit het niets opgebouwd. ’s Middags gingen we folderen in de wijk en ’s avonds wachtten totdat de telefoon ging. Zo ging het daar toen we net begonnen.”
Arjen: “Dat was toen. Dit nieuwe concept was voor ons ook een enorme stap.”
Erzsebet: “Het is ook zo dat dit ‘ons’ gebied is, wij cateren het gehele gebied. Als er nog een tweede locatie in de buurt komt, is dat ook van ons. Maar we zitten heel gunstig hier, vlak aan de snelweg en in de buurt van verschillende dorpen. Het MTP is ook goed zichtbaar en trekt aan. Nu sta ik hier donderdag tot en met zondag in de keuken en Arjen is hier zelfs wel zeven dagen in de week te vinden.”
Arjen: “Maar niet de hele dag, ik kom hier en doe wat ik moet doen en dan vertrek ik weer. Ik loop eigenlijk continu in en uit. Behalve op zondag, dan ben ik hier wel de hele dag. Met de drukte moet ik er ook wel de hele dag zijn. Als ondernemer denk je vaak dat je onmisbaar bent; ik weet dat dat niet klopt, maar sommige dingen gaan nou eenmaal makkelijker als je er bent. Voor de medewerkers is het ook prettig als je er bent als werkgever.”

Hoe zijn jullie hier terechtgekomen?
Arjen: “Ik hoorde via via dat de MTP hier kwam. In eerste instantie dacht ik dat het niets voor mij was, maar toen ik er meer over hoorde, was mijn interesse wel gewekt. Toen heb ik contact opgenomen met de uitbater van het MTP, Marees. Aanvankelijk waren ze huiverig, omdat ze enkel aan de vastgoedtak van de organisatie zelf gingen verhuren. Maar na enkele gesprekken hebben we onszelf er toch tussen weten te krijgen en toen is het balletje gaan rollen. Maar we hebben het wel zelf geïnitieerd. Het pand was nog volledig leeg voordat wij erin kwamen. We konden zelf kiezen hoeveel parkeerplaatsen we wilden en hoe we het wilden inrichten. Alleen de uitstraling, daar hadden we verder geen zeggenschap over. Maar dat vinden wij er ook keurig uitzien.”
Erzsebet: “Wat voor consumenten fijn is aan de MTP, is dat ze de keuze hebben. De kinderen gaan graag naar McDonald’s en de ouders gaan dan vaak spareribs ophalen.”
Arjen: “Vooral voor de coronacrisis zaten we een paar avonden per week gewoon vol. Dat is nog niet terug; er wordt wel weer binnen gegeten, maar nog niet op het niveau van toen.”
Erzsebet: “Het zijn ook niet alleen maar mensen die komen tanken, ook gezinnen die hier speciaal voor naartoe komen. Als mensen er een uitje van maken, is dat toch wel leuk om te zien. Vooral omdat we dat op onze vorige locatie helemaal niet hadden. Nu kun je mensen zien genieten van je producten.”

Voorheen hadden jullie ook de tankshop van Avia erbij, waarom zijn jullie hiermee gestopt?
Arjen: “Toen we begonnen werden de pompen binnen afgerekend. Hier kregen we geen taploon over, dat was de afspraak. Maar het tankstation liep eigenlijk té goed. Dat betekende dat een personeelslid van ons altijd aan de balie moest staan om af te rekenen en kon niet ingezet worden om broodjes te maken of koffie te zetten. Dat ik hier niet van tevoren bij heb stilgestaan is misschien onkunde of gewoon geen ervaring. Dat ging gewoon niet. In goed overleg hebben we die samenwerking toen beëindigd. Nu kunnen mensen alleen nog aan de pomp afrekenen. We krijgen nog geregeld vragen van mensen waarbij het afrekenen niet lukt of die cash willen betalen. We proberen deze mensen natuurlijk zo goed mogelijk te helpen, maar leggen uit dat het een apart bedrijf is.
Erzsebet: “De overgang ging heel soepel, omdat de pompen al pinautomaten hadden om ’s avonds af te rekenen.”
Arjen: “Marees wilde de service bieden van een bemande shop, maar nu gaan we zo verder. Mensen komen hier nog wel gemakkelijk binnen voor sigaretten, koffie of een blikje drinken. Dat is het voordeel van tegenover de pompen zitten. Er zal best een klein aandeel inkoopderving zijn, omdat je minder inspeelt op de impulsaankoop van mensen wanneer ze in een winkel afrekenen, maar dat nemen we op de koop toe.”

Veel tankshops zijn afhankelijk van de sigarettenverkoop, hoe loopt dit bij jullie?
Arjen: “Een hoop mensen weten niet dat wij hier sigaretten verkopen, omdat het helemaal is weggestopt. Omdat je het niet meer mag uitstallen, lopen we echt wel inkomsten mis. Ook omdat wij nieuw zijn met dit concept verwachten mensen vaak niet dat we sigaretten verkopen. Maar we zijn niet heel erg afhankelijk van deze verkopen. We kunnen het ons permitteren om vanaf 2030 geen sigaretten meer te mogen verkopen. We hebben daar geen alternatief voor. Bij ons is de tabakverkoop een extraatje, ons concept is daar verder niet op ingericht of afhankelijk van.”

Hoe loopt de bezorging?
Arjen: “Bezorging is ontzettend gegroeid. Binnen hebben we een aantal tafels, dit is in principe allemaal extra, want onze core is bezorging. Inzetten op bezorging kunnen we namelijk op veel grotere schaal doen. De bezorging is enorm gegroeid tijdens de coronacrisis en nu die crisis afneemt, blijft bezorging populair. Mensen hebben het gemak ervan leren kennen. We hebben momenteel zo’n vijftig medewerkers en tien auto’s. In het verleden hebben we een elektrische fiets ingezet, maar met de afstanden die wij moeten afleggen is dat niet te doen. Dan komt het eten koud aan en is de bezorger moe tegen de tijd dat-ie weer terug is. Ons gebied is daar te groot voor. Met de auto’s is het een stuk eenvoudiger en kun je hier gewoon tanken. Ook komt er binnenkort een wasbox op het terrein. Dat is niet alleen handig voor ons, dat betekent ook meer aantrekkingskracht voor het MTP.”

Hoe gaat de samenwerking met Spare Rib Express?
Arjen: “We werken al 24 jaar als franchisenemer voor Spare Rib Express, dat geeft voor ons wel aan dat wij het een goede organisatie vinden. We onderhouden goed contact met het hoofdkantoor. Als hard franchise is het ook belangrijk dat je achter het concept staat. De organisatie doet ook enorm zijn best met nieuwe concepten en daar zijn we echt blij mee.”

Bron: Out.of.Home Shops

section1_page16_article52_1.jpg
section1_page16_article52_2.jpg