Vitam zet beleving en ontmoeting centraal in bedrijfscatering

DEN BOSCH - Het thuiswerkadvies werd op 15 februari aangepast naar ‘werk maximaal de helft van de werktijd op kantoor’. Voor de bedrijfscatering betekent dit snel schakelen om meer personeel op kantoor te kunnen bedienen. Ceo Marlies Martens van Vitam vertelt over de grootste uitdagingen en kijkt terug op de coronaperiode.

Op hoeveel locaties is de bedrijfscatering weer geopend?
“Het grootste deel van onze locaties is al open. De laatste paar restaurants zijn op korte termijn weer operationeel.”

Wat voor initiatieven en oplossingen zijn in de coronaperiode opgezet voor bedrijfscatering?
“Gelukkig is een aantal locaties gewoon opengebleven. Met het thema ‘Vitam, niet meer normaal!’ konden we bij deze restaurants een gastvrije en veilige dienstverlening garanderen, met inachtneming van de coronamaatregelen. Hygiëne en versbeleving staan hierin centraal. Om veilige ‘anderhalvemeterrestaurants’ te creëren, kregen onze gasten bij binnenkomst een handschoen, waarmee zij zelf onderdelen in de uitgifte konden pakken. We gingen terug naar voorverpakte producten en creëerden looproutes. Ook zijn we vrijwel direct gestart met het aanbieden van to-goproducten. Daarnaast hebben we van restaurants die gesloten waren pick-uppoints gemaakt. Zo konden gasten lunches bestellen via onze website en deze ophalen bij een afhaalpunt op het door hun gewenste moment.”

Op welke manier worden mensen weer lekker gemaakt om een maaltijd bij Vitam te halen?
“Met lekker eten en drinken verleiden wij mensen tot een gezonde en verantwoorde levensstijl. In onze gastvrije restaurants staat het eten weer aantrekkelijk gepresenteerd en zijn er gerechten die je thuis niet krijgt. Samen met collega’s genieten van een lunch draagt bij aan de onderlinge verbinding. Bij Vitam staan beleving en ontmoeten al jaren centraal. Met de opgedane ervaring en expertise kunnen wij deze thema’s op grotere schaal gaan uitrollen, nu het bedrijfsrestaurant wellicht een andere, bredere rol inneemt. We merken dat opdrachtgevers hier steeds meer waarde aan hechten. Daarnaast hebben we voor de opening van de restaurants verschillende activaties in het leven geroepen, zoals ‘Sharing is caring’.Gasten kunnen hun gebruikte koffiebeker spreekwoordelijk doorgeven aan een collega, die bij inlevering van de beker een gratis koffie naar keuze krijgt; uiteraard in een schone beker. Zo dragen we bij aan de verbinding tussen collega’s en geven we meteen bekendheid aan het feit dat het restaurant en de koffiebar weer open zijn.”

Is er een verschil in het koopgedrag van klanten ten opzichte van twee jaar geleden?
“De gemiddelde besteding per persoon stijgt bij Vitam. Dat komt doordat er minder dagen op kantoor gewerkt wordt en de kantoordagen daardoor meer worden gebruikt voor het sociale aspect. De lunch mag dan wat uitgebreider zijn.”

Wat zijn de grootste uitdagingen op dit moment?
“Het nieuwe normaal zal anders zijn en het is afwachten hoe hybride werken eruit zal komen te zien. Maar tegelijkertijd zien wij als ondernemende cateraar kansen.Mensen nemen meer tijd op kantoor voor elkaar. We ontzorgen de hele dag door: een smoothie bij binnenkomst en voor ’s avonds een gezonde salade om mee naar huis te nemen. Ook daagt het nieuwe normaal ons uit om mee te denken in het creëren van oprechte verbindingen. Natuurlijk blijven we met lekker en gezond eten een bijdrage leveren aan vitale mensen in een vitale wereld. Dit doen we door ons continu door te ontwikkelen, bijvoorbeeld door lokaal in te kopen bij boeren.

 Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.