‘De vega frick en vega burger spreken een brede groep flexitariërs aan’

Winnaar Beste Introductie 2020: Vega Frick & Vega Burger

BREDA - De vegetarische frikandel en burger van Flexitarian Bastards zijn in de prijzen gevallen. Eten met een geweten, goed voor mens én milieu is waar het merk voor staat. Anneloes Dekkers, channel marketeer foodservice bij GoodLife Foods, vertelt over het geheim van de smakelijke introducties.

Gefeliciteerd! Wat is jullie eerste reactie op het winnen van de Beste Introductie 2020?
“Fantastisch nieuws! Tijdens de Horecava vorig jaar hebben we de markt voor het eerst kennis laten maken met de Vega Frick en Vega Burger van Flexitarian Bastards. De maanden die volgden hebben we gebruikt om het merk strak neer te zetten en de producten te optimaliseren, totdat we de beste bite en smaak te pakken hadden. Dan is het natuurlijk geweldig dat beide producten zijn bekroond met een prijs voor Beste Introductie. Daar zijn we heel trots op!”

Hoe hebben jullie de introducties afgelopen jaar aangepakt?
“Wij hebben het geluk gehad dat de fastservicemarkt in deze moeilijke tijd redelijk open is gebleven, dit maakte het contact met onze eindklant nog enigszins mogelijk. ‘Proeven is geloven’ gaat zeker op voor deze introducties. Dat heeft ons dan ook veel succes gebracht. Echter, het is voor een ondernemer een stuk moeilijker geweest om consumenten bekend te maken met een nieuw product door het beperkte contact in de zaak zelf. Daar liggen dus nog kansen!”

Wat is de toegevoegde waarde van deze producten voor de categorie?
“Naast dat onze Vega Frick en Vega Burger een écht lekkere smaak én bite bevatten, hebben we het voor elkaar gekregen dat beide producten 80 procent minder vet en 50 procent minder calorieën bevatten dan een gemiddelde frituurvariant van vlees. Dit resulteert in een prachtige Nutri-score A en daar zijn we trots op! We willen de brede doelgroep flexitariërs aanspreken en vinden het belangrijk dat onze producten beter voor mens, dier en milieu zijn. Het hele verhaal rondom het merk klopt, van product tot de grondstoffen en de verpakking. Dat totaalplaatje onderscheidt ons op alle vlakken van soortgelijke producten in deze categorie.”

Wat zijn de plannen met de producten dit jaar?
“We zullen onze klanten blijven helpen om meer consumenten kennis te laten maken met onze producten en de rotatie verder te laten stijgen. Daarnaast zullen we dit jaar onze distributie verder uitbreiden naar Catering, Leisure en Petrol. Dat was het afgelopen jaar moeilijker door de situatie in de markt.”

Welke boodschap willen jullie meegeven aan jullie afnemers?
“Vegetarisch is geen uitzondering meer, maar een vast onderdeel van het menu. Geef het aandacht, maak het zichtbaar en laat mensen proeven. Door een goed vegetarisch assortiment aan te bieden, trek je nieuwe klanten aan, ga je met de tijd mee en ben je klaar voor de toekomst. Stay tuned voor onze nieuwe introducties dit jaar, want er staat veel op de planning! En natuurlijk veel dank aan al onze klanten en dank voor de positieve beoordelingen!”

Juryrapport:
De prijs en kwaliteit van deze producten zijn in balans. Daarnaast is de Vega Frick de beste vega-frikandel in de markt op dit moment.

Bron: Out.of.Home Shops