DEN HAAG - Café Voorhout is al ruim 30 jaar oud en niet meer weg te denken uit het straatbeeld van de Denneweg, vlakbij het Haagse uitgaansplein. Tussen alle kroegen, eetcafés, brasserieën en restaurants in het midden- en hoogsegment heeft het bruine café de tand des tijds doorstaan. Rutger van Beers is mede-eigenaar en fulltime werkzaam in Café Voorhout. Samen met een groep vrienden heeft hij in 2022 de kroeg overgenomen.
De 25-jarige Van Beers staat iedere dag zelf achter de toog en is het jonge gezicht van de zaak in bruin café Voorhout. Hij opereert in een klein team van twee vaste medewerkers en twee oproepkrachten. Het is lastig om aan goed personeel te komen. Gelukkig heeft hij een groot netwerk in de horeca opgebouwd en weet hij daarom altijd wel mensen te vinden. Ze hoeven van Van Beers niet per se ervaring te hebben. “Ik zie gauw genoeg of ze feeling hebben met het vak. De technieken leer ik ze zelf wel. Ze moeten vooral in het team passen. En je moet bij het verkrijgen van personeel ook geluk hebben. Ik heb dat”, aldus Van Beers. Hij leidt zijn mensen zelf op en werkt ze in. Hij heeft namelijk zeven jaar ervaring bij strandtenten, waarvan enkele jaren als leidinggevende en als zzp’er in de evenementenbranche.
Nieuwe doelgroep
Zijn jeugdige team is onderdeel van de verjonging die het bedrijf anderhalf jaar geleden onderging. Waar het café het voor 2022 voornamelijk van vaste gasten uit de buurt en van toeristen moest hebben, is er sinds Van Beers het overgenomen heeft, een verandering in de doelgroep zichtbaar. Er komen nu naast de oude garde vaste gasten steeds meer bezoekers in de leeftijd van 25 tot 35 jaar. En ook dat is onderdeel van het nieuwe concept. Het bestaande publiek en de nieuwe, jongere bezoekers bijten elkaar niet. Integendeel, Van Beers ziet dat de oudere vaste gasten het heel gezellig vinden; zij blijven dagelijks komen, zoals ze voor zijn komst ook al deden.
Het andere uitgaan
De ondernemer ziet een verandering in het uitgaansleven. Eind twintigers, dertigers en veertigers gaan op een andere manier uit dan toen ze tieners en begin twintigers waren. Ze voelen zich thuis in dit type café. “In het weekend draai ik iets andere muziek, het volume gaat omhoog en we draaien het feestcafé-genre”, zegt Van Beers, “en eigenlijk is iedereen wel in voor een feestje, jong en oud. De jazz die regelmatig door livebandjes wordt gespeeld, is óók bij hen erg populair.”
Het afzakkertje na een etentje buiten de deur is een vorm van uitgaan die steeds vaker voorkomt. Verder merkt de eigenaar een toename in populariteit van alcoholvrije drankjes. “Gasten willen het ook zonder of met minder alcohol naar hun zin hebben tijdens het uitgaan.”
Het concept van Café Voorhout is eenvoudig te omschrijven. Van Beers wil een huiskamer creëren voor zowel de dagelijkse vaste gasten als de nieuwe doelgroep. Dat het concept en de wens om de jongere doelgroep binnen te krijgen, aanslaan blijkt uit de groei: het is nu drie keer drukker dan voor 2022. Aan reclame maken doet Van Beers nauwelijks. Hij heeft wel een Instagrampagina waarop hij events als Koningsnacht, oudejaarsnacht en liveoptredens aankondigt. Maar hij moet het voornamelijk van mond-tot-mondreclame hebben. “De toeristen komen evengoed wel”, aldus de kroegbaas.
Geen ruimte voor frituur
Uitgaan waarbij je kan drinken én eten is een trend in bruine cafés. Het is een oplossing voor de leegloop en een manier om extra omzet te genereren. Maar niet iedere ondernemer heeft de mogelijkheid om uit te breiden. Café Voorhout heeft de omslag niet kunnen maken en heeft daarom geen eetkaart. “Ten eerste heb je daar extra personeel voor nodig en ten tweede is er geen ruimte voor apparatuur zoals een frituur, laat staan voor een hele keuken. Ik heb alleen nootjes, worstjes en een blokje kaas”, aldus Van Beers. Toeristen vragen nogal eens om een kaart. Zij kunnen bij de eet-en drinkgelegenheid naast hem van de kaart bestellen en het hapje op het terras van Voorhout nuttigen. De ondernemers zijn beiden tevreden met deze samenwerking.
Van Beers heeft een vaste leverancier voor zijn dranken en heeft het pakket van AB InBev met Jupiler op de tap uit twee tanks van 500 liter. Ook tapt hij Hertog Jan uit losse vaten. Een enkele keer breidt hij zijn assortiment bieren uit. “Zo kwam er laatst een vertegenwoordiger van Texelse bieren langs. Dat was meteen een groot succes, zeker bij de toeristen”, zegt hij. Aan trends zoals gezonde drankjes doet hij niet zozeer. Wel gaat hij mee in de ontwikkeling dat steeds meer mensen geen of minder alcohol drinken. Het aanbod in alcoholvrije en -arme dranken stijgt, ook in het assortiment van Café Voorhout.
‘Dit werk sloopt je’
Tijd om zelf uit te gaan en trends op te pikken, heeft Van Beers nauwelijks: “Ik werk zeven dagen per week. Deels uit personeelsgebrek, maar ook omdat ik van mijn werk hou. Ik vind het publiek leuk, ik kan goed mensen lezen en ik kan er prima van leven.” Soms breken het nachtwerk en de hoeveelheid uren hem op. Toch wil hij in de nabije toekomst meer horecabedrijven. “Ik vind het interessant om nieuwe zaken op te zetten en ben er goed in.” Of hij zijn aandacht over meer zaken kan verdelen? Daarover zegt hij vol zelfvertrouwen: “Daar moet je wel geschikt voor zijn. Vertrouwen hebben in je team en loslaten is het allerbelangrijkst. Ik kan dat.”
Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.