Horeca

Restyling Burger King Schiphol

SCHIPHOL - Burger King Schiphol Plaza is het eerste filiaal waar de nieuwe huisstijl ‘Twenty Twenty’, gekenmerkt door het gebruik van veel baksteen, hout en metaal, wordt gepresenteerd. De keuze viel op de luchthavenvestiging omdat het restaurant “by far de hoogste omzet haalt en de meeste klanten trekt”, aldus Esther van de Graaf, woordvoerster van de hamburgerketen.

Redactie |

Schiphol Plaza is het winkelhart van de onze nationale luchthaven en daarbinnen is Burger King de onbetwiste nummer één voor fastserviceliefhebbers. Sinds mei 1993 is het restaurant er, met drie keukens en 140 medewerkers, non-stop open geweest en verkocht het in deze periode 6,4 miljoen Whoppers. Jaarlijks gaan er namelijk 400.000 van deze snelle broodjes over de toonbank, wordt er 200.000 kilo friet gegeten en evenveel liters cola geschonken. Vandaar dat het management besloot deze publiekstrekker de primeur van de nieuwe huisstijl te gunnen. Van de Graaf: “We hebben alles aangepakt: van meubilair tot wanden, counters en keukeninrichting. De oude stijl noemden we Americana, een soort jaren ‘60 popart diner-style met veel zwart wit. ‘Twenty Twenty’ - onze werktitel - is een stuk eigentijdser en sluit beter aan bij wat we vandaag de dag willen uitstralen; namelijk onze ‘Have it your way-cultuur’ met een overtuigend aanbod van goede fastserviceproducten ondersteund door het merk Burger King.” De ‘klantenkant’ is inmiddels helemaal gerestyled, maar aan de keukens wordt nog driftig gesleuteld. Verwacht wordt dat deze werkzaamheden “binnen een anderhalve week zijn afgerond.”

Baksteen, hout en metaal
Negentig procent van de bijna twaalfduizend wereldwijde Burger King restaurants worden uitgebaat door onafhankelijke franchisenemers. Voor de  58 Nederlandse restaurants ligt dit percentage ietsjes anders. Van de Graaf: “Zo rond de zestig procent franchisers en veertig procent company-restaurants.” De eigen restaurants gaan geleidelijk over op de nieuwe huisstijl en het ligt in de lijn der verwachting dat ook de franchisers volgen. “Dit gebeurt uiteraard in overleg en afhankelijk van de lifecycle van hun huidige inrichting.” Van de Graaf benadrukt dat de huidige versie van ‘Twenty Twenty’ - met gebruik van veel baksteen, hout en metaal - de definitieve te kiezen versie is voor franchisers. “We bieden niet meerdere stijlen aan, zoals bijvoorbeeld McDonald’s doet. Met deze huisstijlherijking is Burger King wat ons betreft weer volledig bij de tijd.”

Bron: