Horeca

‘Horeca krijgt een boost bij volledige heropening’

NIEUWVEEN - Nu de terrassen zijn geopend, rijst de vraag: hoe gaat de horecabranchehet komende jaar een inhaalslag maken? Dirk Mulder, sector banker Trade, Retail & Automotive bij ING, gaat in op de uitdagingen die de markt staat te wachten.

Lisa van der Linden |

De gehele economie heeft het afgelopen jaar een transitie naar digitaal gemaakt, waaronder de horecasector. Dit heeft in tijden van sluiting een hoop kansen geboden, maar volgens Mulder is het niet zo eenvoudig als dat het lijkt. “In het begin is iedereen van start gegaan om iets van omzet binnen te krijgen, alleen is het hele proces ernaartoe lastig. Je moet een website bouwen, investeren in vervoer voor bezorging en het belangrijkste: kwaliteit behouden”, vertelt Mulder. Voedsel bereiden voor delivery is een hele andere tak van sport als je gewend bent om in een restaurant maaltijden te serveren. “Je verwarmt het om het warm te houden, waardoor ingrediënten doorgaren of de smaak intenser wordt. Dat kan positief of negatief uitpakken. Je wilt je imago hooghouden, maar dan moet je wel de maaltijden goed afstemmen.”

Businessmodel
Mulder heeft ook veel leuke initiatieven zien ontstaan. “De platforms die er zijn helpen daarmee, zodat bezorging steeds beter geregeld wordt. Mijn schoonvader krijgt maaltijden via Uitgekookt.nl en zij hadden met kerst een samenwerking met restaurant De Librije. Het is een uitdaging om dat soort partnerships en concepten door te zetten wanneer de horeca weer volledig open mag. Consumenten zullen in eerste instantie misschien wat voorzichtiger zijn met hun horecabezoek, waardoor je ze toch ook nog op andere manieren moet blijven bedienen.”
Online is volgens Mulder ook altijd een gevecht tussen inkomsten en kosten. Hij geeft het advies om continu de afweging te maken en af te vragen of digitaal helpt in het businessmodel. “Als steeds meer mensen digitaal bestellen, komen ze minder vaak in het restaurant. Je kunt echter ook nieuwe consumentgroepen bereiken. Dat kan positief uitpakken. Het is maar hoe je ernaar kijkt: als ze niet bij jou digitaal hun maaltijd kunnen bestellen, gaan ze wel naar de concurrent. Het is een uitdaging om in contact te blijven met je klanten”, benadrukt Mulder.

Kansen
Een doelgroep om in te gaten te houden is de jongere generatie, vertelt Mulder. “Hun consumptie komt voort uit het gebrek aan tijd en geen zin hebben om te koken. Ik zie dat bij mijn zonen die ene dag wel een eigen maaltijd bereiden en de volgende dag hun maaltijd bestellen. Die trend gaat doorzetten en is belangrijk om te volgen. Samen met het digitale kanaal en bestaande trends als gezond, lekker eten, genieten en gemak zijn dit de belangrijkste ontwikkelingen momenteel in de branche.”

Herstel
De dalende omzetcijfers binnen de horecabranche liegen er niet om en de ondernemers hebben een flinke klap gehad. Toch verwacht Mulder snel herstel. “Het vervelende van het out-of-homekanaal is dat ze hard zijn geraakt, ondanks de steun van de overheid. We kunnen erover klagen, maar er is door de overheid snel en goed gehandeld. Ik denk dat veel bedrijven nog kunstmatig in de lucht worden gehouden en dat heeft mede te maken met belastinguitstel. Het aantal faillissementen is daardoor laag gebleven, maar de impact zal nog wel komen”, verwacht Mulder. “We hadden een gezonde economie, dus die zal snel herstellen. De consument heeft veel geld kunnen sparen, maar de horeca moet nog even door de zure appel heen bijten. Ik geloof erin dat de consument de vrijheid wil vieren en de horeca zal daar uiteindelijk de vruchten van plukken.”
Er zullen volgens de sector banker meer concepten ontstaan en nieuwe ondernemers opstaan. De grootste uitdaging zit hem volgens Mulder in het vinden van voldoende personeel. “Er is flexibel personeel met horecaervaring naar huis gestuurd en de vraag is of die mensen terugkomen.”

Transparantie
De ING-man heeft het afgelopen jaar gezien dat ondernemers de sluiting hebben aangepakt om hun business te finetunen en samenwerkingen aan te gaan met partners. Hij noemt het een reset. “Het advies dat ik nu nog heb voor ondernemers is om transparant te zijn naar je omgeving. Leg je uitdagingen op tafel bij je bank, het personeel, de huurbaas, leveranciers, collega’s, lokale overheden en brancheorganisaties. Vertel waar je tegenaan loopt en help elkaar. Je moet je voorstellen dat iedereen in hetzelfde schuitje zit. Mensen zijn vaak wel bereid om te helpen of je tegemoet te komen als je je openstelt”, zegt Mulder.

Bron: Out.of.Home Shops

section1_page8_article17_1.jpg