‘Met Thuisbezorgd hebben we een winstgevend bedrijfsmodel’

AMSTERDAM - Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway investeerde dit jaar fors, waardoor de omzet steeg, maar er ook een behoorlijk verlies geleden werd in het eerste halfjaar van 2020. Voor het bedrijf is dit geen onaangename verrassing; het is juist een onderdeel van de strategie om zijn marktpositie te verbeteren.

In juni liet Just Eat Takeaway, in Nederland bekend van dochteronderneming Thuisbezorgd.nl, weten dat zij het bedrijf Grubhub wil overnemen voor een bedrag van 7,3 miljard dollar. Het inlijven van deze Amerikaanse maaltijdbezorger zorgt ervoor dat Just Eat Takeaway de grootste etenbestelsite wordt, China niet meegerekend.

De advieskosten van de eerdere fusie met Just Eat en de aanstaande overname van Grubhub levert een totaal van 142 miljoen euro aan advieskosten op. Voornamelijk door deze hoge advieskosten staat Just Eat Takeaway het eerste half jaar op een verlies van 158 miljoen euro. Levensmiddelenkrant vroeg Joris Wilton, manager Investor Relations bij Just Eat Takeaway, zijn licht te laten schijnen over de enorme groei die zijn werkgever momenteel doormaakt.

Met al deze overnames realiseert Just Eat Takeaway een sterke groei van het bedrijf. Kunnen we de komende tijd nog meer overnames verwachten?
“Het begon nadat we Delivery Hero in 2019 eigenlijk uit de markt geconcurreerd hadden. Daarna konden we hun Duitse tak overnemen en zag Just Eat hoe competitief we zijn. Dit wakkerde bij hen de interesse in een fusie aan, omdat ze de Duitse markt daarvoor als een risicovolle onderneming zagen. Nu met de overname van Grubhub zijn we actief in alle markten waarin we willen zitten. Als er zich de komende tijd nog kansen voordoen, zijn we natuurlijk geïnteresseerd, maar op dit moment zien we nog geen logische mogelijkheden om uit te breiden.

Om succesvol in een nieuwe markt te stappen, moet er voor ons al sprake zijn van een duidelijke schaal, dus: voldoende restaurants die zich bij ons willen en kunnen aansluiten en voldoende potentiële klanten die hun eten online willen bestellen. Het is daarom heel belangrijk dat een land een eetcultuur heeft die aansluit op online eten bestellen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan Frankrijk. In theorie heeft dit land een enorm potentieel gezien de miljoenen liefhebbers van eten, maar in de praktijk koken ze liever zelf dan dat ze kant-en-klaar eten bestellen. Naar de markt en supermarkt gaan, uren koken en met een goede fles wijn op tafel dineren is onderdeel van de Franse cultuur. Onze formule moet aansluiten op de markt en voor nu zitten we overal waar we willen zitten.”

Over het geheel is de omzet dit half jaar met 44 procent gestegen en nam het aantal bestellingen met 32 procent toe in vergelijking met het eerste half jaar van 2019. Desondanks boekte Just Eat Takeaway een verlies van 158 miljoen euro. Hoe denkt het bedrijf dat het nettoresultaat zich zal ontwikkelen?
“De fusie met Just Eat en de voorgenomen overname van Grubhub kosten natuurlijk veel geld, vanwege de noodzakelijke kosten die adviseurs en advocaten met zich meebrengen. We zien onze omzet tegelijk sterk toenemen, dus we maken ons geen zorgen over het nettoresultaat van dit half jaar. Ons marktaandeel is gestegen, de omzet stijgt doordat meer mensen ons weten te vinden en de gemiddelde waarde van een bestelling gaat omhoog (van 20,60 naar 22,20 euro per bestelling). Al met al hebben we een winstgevend bedrijfsmodel.”

In Nederland steeg de omzet met 40 procent en waren er 24 procent meer bestellingen ten opzichte van een jaar geleden. De groei in Nederland loopt zowel absoluut als relatief wat achter ten opzichte van andere belangrijke markten waar Just Eat Takeaway in opereert. In hoeverre is de Nederlandse markt verzadigd aan het raken?
“Nee, de Nederlandse markt is niet verzadigd. Op dit moment heeft 30 procent van de volwassen Nederlanders in de afgelopen twaalf maanden tenminste één bestelling bij ons geplaatst. Dat is een mooi percentage, maar we weten dat 70 tot 80 procent van de Nederlanders tenminste één keer per jaar telefonisch eten bestelt. We willen dus hoofdzakelijk werken aan de groei van ons actieve klantenbestand. Onze klanten kunnen nog vaker bij ons bestellen dan het huidige gemiddelde van één keer per maand. We kijken daarom bijvoorbeeld naar de mogelijkheden om in de middag lunch aan te bieden aan bedrijven. Het belangrijkste om deze doelstellingen te halen, is dat klanten op de juiste momenten aan ons denken, dus voornamelijk rondom etenstijd. Ons merk moet dan goed zichtbaar zijn. Daarom werken we ook hard aan onze brand awareness .”

Nu met de overname van Grubhub zitten we eigenlijk in alle markten waarin we willen zitten




Een mooie gelegenheid om de naamsbekendheid van Just Eat Takeaway te vergroten is jullie sponsorschap van het EK Voetbal dat in 2020 zou plaatsvinden. Wat betekent het uitstellen van dit EK voor Just Eat Takeaway?
“Uitstel is gelukkig geen afstel. We blijven het EK sponsoren en daarom schuift eigenlijk alles door naar volgend jaar, ook de kosten. Dit EK biedt mooie kansen voor ons bedrijf, meer dan bijvoorbeeld een WK in Brazilië zou hebben gekund. Veel EK-wedstrijden worden namelijk rondom etenstijd gespeeld, dat is hét moment dat onze klanten gebruik zouden moeten maken van onze website en app. Door de fusie met Just Eat hebben we nu ook gerealiseerd dat onze partners in meer landen in onze oranje kleur gaan rondrijden, dat is natuurlijk prachtige reclame voor ons. Zeker als het Nederlands elftal het volgend jaar goed gaat doen, dan dragen wij met ons merk bij aan het Oranjegevoel.”

Welke innovaties kunnen we ten slotte nog van Just Eat Takeaway verwachten de komende jaren?
“Wij zien onszelf als een innovatief techbedrijf, dus blijven innoveren zit in ons DNA. Hiervoor kijken we naar drie aspecten: digitaal, veiligheid en duurzaamheid. Digitaal proberen we meer mensen via andere media te laten bestellen; bijvoorbeeld via een smart-tv, Google Assistant of Amazon Alexa. Daarnaast willen we het aanbod van online betalen verder ontwikkelen, zodat onze klanten makkelijker digitaal kunnen betalen en onze bezorgers niet met cash over straat hoeven.

Helaas komt het nog steeds voor dat onze bezorgers worden overvallen. We zijn daarover in gesprek met het ministerie van Justitie en Veiligheid en we kijken onder andere naar creatieve oplossingen, zoals het uitrusten van een bezorger met een bodycam. Wellicht wordt dit een dure oplossing voor de bezorgrestaurants die bij ons zijn aangesloten, maar ook daarom zijn we in gesprek met het ministerie en nemen zij de kosten van de testfase voor hun rekening. Wat betreft het aspect duurzaamheid hebben we het plastic verpakkingsmateriaal al uit onze webshop vervangen door meer milieuvriendelijke materialen. Daarnaast zouden we ook graag onze eigen e-bikes gaan leveren aan alle restaurants die bij ons zijn aangesloten.”

 Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.