Selecta rolt onbemand cateringconcept uit | Out of Home Shops

‘Foodie’s MicroMarket ontlast bedrijven’

Selecta rolt onbemand cateringconcept uit

DORDRECHT - Selecta gaat haar onbemande cateringconcept, Foodie’s MicroMarket, uitrollen. Na veertig locaties door heel Europa is het tijd om het concept ook in Nederland te introduceren. “Het lukt cateraars niet om zo’n locatie succesvol te laten draaien, omdat de focus ligt op bemande bedrijfskantines.”

Dat zegt Diederik Bakker, ambassadeur van Foodie’s MicroMarket, in een interview met Out.of.Home Shops. Samen met marketing manager Sjoerd Homminga vertelt hij over de succesfactoren van het concept. “Foodie’s MicroMarket bestaat al jaren en is afkomstig uit de Verenigde Staten waar al meer dan 20.000 locaties zijn. Selecta heeft in Europa veertig onbemande kantines onder haar hoede”, legt Bakker uit. “Het is een succesvol concept dat we nu ook in Nederland willen lanceren. Op het hoofdkantoor in Dordrecht hebben we al een Foodie’s MicroMarket en in maart openen we een tweede locatie in Amsterdam.” De ambitie van Selecta is om eind april vijf onbemande kantines te hebben draaien en in de zomer komen er nog vijf bij.

Soepservice
De basis van Foodie’s MicroMarket bestaat uit een koeling, een koffieconcept en een schap. “De unit wordt in 24 uur opgebouwd en is in te delen zoals de klant zelf wil. Het assortiment kunnen we ook aanpassen aan de wens van een bedrijf of afstemmen op het seizoen”, vervolgt de ambassadeur. “Op ons hoofdkantoor hebben we een soepserver. Dat is een gesloten systeem dat ’s morgens wordt gevuld en 12 uur warme soep geeft. In een land als Nederland is het belangrijk om ook iets warms aan te bieden. In Italië hebben we bijvoorbeeld een diepvries voor ijsjes.” Selecta kan met een analyse inzicht krijgen in welke producten veel worden gekocht en op welke dagen. “Het is tevens een manier waarmee we hopen derving en voedselverspilling zo minimaal mogelijk te houden’, vult de ambassadeur aan.

Investering
Het succes van het onbemande cateringconcept zit volgens Sjoerd Homminga met name in het besparen van kosten en ruimte. “De grootste kostenpost voor bedrijven is het personeel. Een basisunit van Foodie’s MicroMarket komt neer op een investering van circa 40.000 euro per jaar, terwijl een gemiddelde cateringlocatie al gauw 60.000 tot 70.000 euro kost”, vertelt Homminga. “Het voordeel van een onbemand cateringconcept is het besparen van arbeidskosten en investeren in ruimte, want er is bijvoorbeeld geen keuken nodig op locatie. En wij ontlasten bedrijven door ervoor te zorgen dat alle producten worden bijgevuld.”

Slimme camera's
Foodie’s MicroMarket is alleen geschikt voor bedrijven waar niet iedereen zomaar naar binnen kan. “Daarnaast richten we ons op gasten tussen de 25 en 45 jaar die kennis hebben van zelfscan en A-merken en vers belangrijk vinden”, vertelt Homminga. “Met slimme camera’s houden we in de gaten of er geen misbruik van de situatie wordt gemaakt, maar het is aan de bedrijven zelf of zij ingrijpen wanneer iemand een candybar niet betaalt.”

Bron: Out.of.Home Shops