Limburgs attractiepark past horeca-aanbod aan op portemonnee van de consument

‘Horeca speelt een belangrijke rol in magische ervaring Toverland’

SEVENUM - Het Limburgse attractiepark Toverland heeft een kersvers horecaconcept in het nieuwste gedeelte van het park gelanceerd. Roy Vercoulen, assistent-horecamanager bij Toverland, vertelt dat het park toegankelijk is voor iedereen, ongeacht het budget. “Onze horecapunten zijn ingericht om voor iedereen iets te bieden, daar past de vernieuwde Smouldering Roast perfect tussen. In het aangrenzende à-la-carterestaurant The Flaming Feather spelen we dan weer in op de behoeften van onze gasten die gewend zijn om uitgebreider te tafelen.”

The Flaming Feather en Smouldering Roast zijn de nieuwste toevoegingen aan het horeca-aanbod in het attractiepark. “In 2018 hebben we twee nieuwe themagebieden aan Toverland toegevoegd, namelijk Port Laguna met de horecapunten Solaris en Mañana en het gebied Avalon. Daar hebben we ook twee nieuwe horecaconcepten gelanceerd; het à-la-carterestaurant The Flaming Feather en het fastservicerestaurant Smouldering Roast. Deze laatste hebben we begin oktober heropend met een vernieuwd concept, omdat we merkten dat het eerste concept niet helemaal duidelijk was voor onze gasten”, aldus Vercoulen.

Kipconcept
De twee restaurants zijn in één gebouw gevestigd, met een gezamenlijke keuken in het midden, maar hebben een andere uitstraling en verschillen qua beleving. Dat was bij het vorige concept niet duidelijk. Gasten konden niet goed het onderscheid zien tussen het à la carte- en het fastservicerestaurant, waardoor veel mensen doorliepen.

Vercoulen: “We zijn toen vanuit de gast gaan denken; hoe kunnen we duidelijk maken wat ze kunnen verwachten van de restaurants? Daar is de Crispy Chicken Club uitgekomen, een nieuw kipconcept waar gasten uit kipburgers, -wings, -nuggets en een vegetarische optie kunnen kiezen. Daarnaast nemen ze hun bijgerecht, bijvoorbeeld frietjes of sla, en een saus. Het huidige concept werkt goed, zo blijkt uit de cijfers. We hebben dan ook echt ons best gedaan om het vernieuwde concept helder neer te zetten, met overal duidelijke logo’s tot de servetten aan toe. Zo werd het onderscheid tussen beide restaurants duidelijk voor de gasten.”

Toverland speelt met de restaurants in Avalon in op de verschillende groepen gasten. Zo zijn er mensen met een kleine portemonnee die zelf eten meenemen, of die met z’n allen enkel een frietje eten, maar ook groepen die lekker willen tafelen en de tijd nemen om te eten. “Dat zien we bijvoorbeeld bij onze Duitse en Belgische gasten. Zij zijn gewend om uit eten te gaan, ook voor de lunch, en kiezen eerder voor The Flaming Feather dan voor een snelle Turkse pizza of hamburger”, legt Vercoulen uit.

Limburgs en bourgondisch
Toverland heeft twaalf vaste horecapunten, zoals een Biergarten, Solaris voor ijscoupes en Mañana voor een kop koffie met een punt taart en later op de dag een zak friet. In totaal worden er meer dan 20 verschillende concepten gevoerd. Zo staan er verschillende mobiele verkooppunten op het terrein waar mensen churros, suikerspinnen of pizza kunnen krijgen. Ook zijn er op verschillende plekken belegde broodjes te verkrijgen die vers bereid worden voor de ogen van de gast.

Vercoulen: “Toverland ligt in Limburg, en wij Limburgers zijn bourgondisch. Het eten moet goed zijn. Dat voeren wij door bij onze horecaconcepten. De broodjes worden ter plekke gemaakt, dus mocht iemand allergisch zijn of iets niet lusten, dan maken wij dat broodje voor hem of haar op maat. Ook aan de kant-en-klare producten die we geleverd krijgen, hebben we een eigen draai kunnen geven. Zo hebben we met onze fabrikant voor pulled pork en de daarbij behorende saus afspraken gemaakt over de samenstelling van die saus. Ook de pastasaus wordt ‘op maat’ gemaakt voor ons. Zo kunnen wij echt smakelijke producten aanbieden en niet de standaardfabriekssmaken. Omdat we zoveel volume afnemen, kunnen wij die afspraken ook met onze leveranciers maken.”

Volgens Vercoulen loopt de samenwerking tussen de leveranciers en fabrikanten goed. “We moeten wel altijd kijken of de reclame-uitingen van de fabrikanten passen in ons park. Zo plaatsen wij geen reguliere Coca-Cola-automaat, maar deze wordt gepersonaliseerd zodat die binnen het park en themagebied past.”

Daarnaast wordt gekeken naar de meerwaarde van het vermelden van een fabrikant. Sommige merknamen zeggen de Belgische of Duitse gasten niets en daardoor hebben ze geen toegevoegde belevingswaarde. Het is juist die beleving die Toverland wil optimaliseren. De eerder genoemde pastasauzen zullen in de toekomst daarom in pannetjes voor de ogen van de gast klaargemaakt worden, net zoals het beleggen van de pizza’s voordat ze in de oven worden geschoven. “Onze toekomstige focus voor de horeca zal zich richten op het herzien van een aantal horecapunten in het park, nog meer beleving toevoegen en het aanbod nog meer variëren zodat iedereen, ongeacht wat er op de bankrekening staat, kan genieten van een hapje en drankje in ons park.”

Magische geluksmomenten
“Als je kijkt naar het begin in 2001, toen Toverland nog uit één overdekte hal bestond, en zoals het huidige park er uitziet, is de ontwikkeling van het horeca-aanbod een ongelofelijke reis geweest. Waar we toen gewoon frietjes met een snack aanboden, hebben we nu een divers aanbod van hoge kwaliteit.”

Volgens Vercoulen zie je die kwaliteit niet alleen terug in de producten, maar ook in de service. “Bij Toverland willen wij magische gelukservaringen creëren en daar hebben onze medewerkers een groot aandeel in. Als iemand vegetarisch eet en de vega-broodjes zijn uitverkocht, dan kijken onze medewerkers wat voor broodje ze nog wel voor de gast kunnen maken met de ingrediënten die nog wel voorhanden zijn, in plaats van ‘nee, het is op’ te verkopen. We zoeken ook de balans tussensnacks, zoals een kroket of burger, en gezonde(re) opties zoals salades. Daarnaast houden we waar mogelijk rekening met allergieën en bieden we glutenvrije friet en snacks aan, lactosevrije producten en vegetarische opties.”

Los van de etenswaren kijkt het park steeds meer naar het duurzaamheidsaspect. Toverland koopt de hamburgers niet van de slagerij om de hoek, omdat die lokale beleving voor de gemiddelde gast geen meerwaarde heeft, maar de vleesproducten hebben wel het Beter Leven-keurmerk van 1 ster. Ook de disposables worden onder de loep genomen. In plaats van plastic rietjes gebruikt het park kartonnen alternatieven en men doet aan afvalscheiding. Daarnaast wordt bij de inrichting van de keuken rekening gehouden met het verbruik van elektronische producten, en wordt de overweging gemaakt om op gas of elektrische kookplaten te werken.

Personeelsuitdaging
Dit jaar organiseerde Toverland acht Halloween-avonden in het attractiepark, waarbij 100 acteurs de bezoekers de stuipen op het lijf joegen. “Het was ons drukst bezochte Halloween-evenement, op de laatste avond ontvingen we een recordaantal van ruim 14.000 bezoekers. We hadden voor al die bezoekers extra medewerkers nodig, zo’n 120 in totaal, en dat was een hele uitdaging”, vertelt Vercoulen. “Omdat we relatief ver van grote steden liggen, hebben we onze vaste medewerkers gevraagd om familie, vrienden en verenigingen te vragen om een aantal avonden bij te springen bij Toverland.”

De nieuwe wetgeving omtrent personeel die vanaf 2020 in zal gaan, de Wet arbeidsmarkt in balans, wordt voor het park ook een uitdaging. Vercoulen: “We zijn qua bezoekers afhankelijk van het weer en vakantieperiodes. Daarom werken we nu met een flexibel systeem waar er op de dag zelf gebeld wordt of iemand kan komen werken of niet. Door de nieuwe wet moeten we flexwerkers verzekeren van een X-aantal uur arbeid. Dit wordt nog een complexe puzzel, maar ik voorzie dat uiteindelijk onze medewerkers, en daarmee het hele park en zijn gasten, er beter van worden.”

Bron: Out.of.Home Shops