De zoektocht van de Weghorst Groep naar omzet

ENSCHEDE - Het zijn roerige tijden voor de tankstationbranche. De bezoekersaantallen lopen terug en de marges op brandstof en tabak zijn minimaal. Winst is er nog te behalen op koffie en bakery, zo bleek onlangs uit het Nationaal Petrol Onderzoek. Iets dat retailmanager Harry ten Voorde van de Weghorst Groep in Enschede drie jaar geleden al zag. Hij introduceerde destijds het verpakte broodjesconcept Daily Me. Nu dat concept staat als een huis kijkt hij weer naar nieuwe mogelijkheden. “Non-food. Waarom niet?”

De Weghorst Groep heeft 11 stations met shop in Oost-Nederland. Het merendeel is gevestigd in dorpskernen, slechts een enkele aan de snelweg. Daily Me heeft inmiddels op meerdere locaties van Weghorst-Oliko, voornamelijk in Enschede en Hengelo, de Johma-broodjeslijn vervangen. Ten Voor­de: “We zijn erg tevreden. Vers gebakken pistoletjes, focaccia’s, een Italiaanse bol belegd met de beste vleeswaren, kaassoorten en ambachtelijke salades; het slaat echt allemaal aan.” De ruim twintig varianten broodjes worden ter plekke vers bereid in de bakery, maar de broodjes zijn ook voorverpakt verkrijgbaar. “Ook deze zijn dagvers”, haast Ten Voorde zich te zeggen. “Onze bakkers staan al om vijf uur ’s ochtends te bakken in de centrale voorbereidingskeuken. De broodjes worden vers belegd en vervolgens verpakt en gedistribueerd naar de stations. En dat alles voor tien uur ’s ochtends.”

Merendeel
Lang heeft Ten Voorde getwijfeld over een uitrol van Daily Me, want hoe regel je logistiek zoiets? En is het wel rendabel? “We hadden een voorbereidingskeuken gerealiseerd en een eigen verpakkingslijn ontwikkeld. De voorbereidingskeuken in Hengelo hebben we samen met de Voedsel en Waren Autoriteit opgezet om er zeker van te zijn dat alles volgens de regels wordt geproduceerd. En voor de verpakkingslijn hebben we na lang zoeken de juiste partners gevonden, partijen die ook aan kleinschalige productie doen. Alles hadden we goed voor elkaar, het enige dat we hoefden te regelen was de logistiek.” Na lang wikken en wegen heeft Weghorst-Oliko een koelwagen aangeschaft en een gepensioneerde man achter de geraniums vandaan geplukt. “Het succes was groot, waardoor we eigenlijk niet om de uitrol heen konden”, verklaart Ten Voorde. Nu verkopen vier stations de Daily Me-broodjes, dagelijks gaan er zo’n duizend over de toonbank. In het Shell-station in Hengelo-Zuid biedt de Weghorst Groep bovendien sinds kort ook voorverpakte Daily Me-sandwiches aan. “Zes varianten, allemaal dagvers bereid en van topkwaliteit. De eerste resultaten zijn veelbelovend”, vertelt Ten Voorde. Weghorst-Oliko heeft inmiddels een goede naam opgebouwd met Daily Me. Zo hebben volgens de retailmanager al diverse andere oliemaatschappijen belangstelling getoond voor het concept. “Maar het is niet te koop, daarvoor is het te belangrijk voor ons. Wij onderscheiden ons met het concept.”

Bijdrage
Daily Me levert bovendien een belangrijke bijdrage aan de omzet en brutowinstmarge van de stations van Weghorst-Oliko. Een noodzakelijk bijdrage, de huidige ontwikkelingen in de markt stemmen Ten Voorde niet positief. “De marges op de voor ons belangrijke categorieën brandstof, tabak en lectuur zijn minimaal.” Voor Ten Voorde is dit ook de reden om te testen met de verkoop van branchevreemde producten. “Je kunt aan de zijlijn gaan wachten tot het onheil op je afkomt, maar dat lijkt mij niet de juiste manier. Wij willen op de muziek vooruitlopen en testen nu volop met branchevreemde producten.” Navigatiesystemen, videocamera’s; de beste kwaliteit en goedkoop. Ten Voorde: “Het spelletje heb ik eerlijk gezegd een beetje afgekeken van Aldi en Lidl. Zij scoren met non-food dus waarom zouden wij dat ook niet kunnen.”

Bron: