NIEUWVEEN – Met nog een paar dagjavascript:void(0);en tot het nieuwe jaar is het tijd om de balans op te maken, terug te kijken op de afgelopen 12 maanden en te concluderen wat voor jaar dit was. Out.of.Home Shops zet een aantal gebeurtenissen van het afgelopen jaar op een rij: van hoogtepunten tot dieptepunten.
Het jaar begint altijd goed: met de Horecava. Een goed begin is het halve werk zeggen ze toch altijd? Inspireren, netwerken of nieuwe producten ontdekken: iedereen komt met zijn eigen doel. Soms alleen, soms met het hele team. Het was ook de eerste editie sinds corona, dus eindelijk weer je leveranciers of klanten ontmoeten.
Duurzaamheid
Een heel ander, maar welk belangrijk, thema van 2023 was de inzameling van plastic. In april spraken wij met Raymond Gianotten, destijds nog directeur van Statiegeld Nederland. Daar waar in het retailkanaal al meer dan 90 procent van de plastic flessen wordt ingeleverd, ziet hij nog kansen voor de out-of-homebranche. De NS heeft inmiddels een eigen inzamelmachine, maar ook op andere plekken komen initiatieven als paddenstoelen uit de grond. Zoals bij Pathé, waar je na het zien van de nieuwste film je lege pet-flesje kunt doneren aan het goede doel. Het gaat sinds 1 april niet alleen meer over de inzameling van pet-flesjes, maar ook over dat van blik. Daar zit namelijk statiegeld op sinds 1 april. En laten we ook de SUP-richtlijn niet vergeten. Hij ging 1 juli in, maar met een hoop tegenstanders. Frans van Rooij, directeur ProFri, en Rogier Gielen, directeur Snackpoint, vertelden aan Out.of.Home Shops dat de invoering hard aan komt bij de horecaondernemers: net bekomen van de coronacrisis en prijsverhogingen en nu de SUP-richtlijn. Recent is door staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat bekendgemaakt dat de nieuwe regels blijven gelden, maar dat de handhaving wordt aangepast. Er wordt voorlopig niet gecontroleerd op een verplichte meerprijs, maar wel op het aanbieden van een alternatief of het accepteren van bekers en bakjes die door klanten worden meegebracht.
Groothandels
Een hoogtepunt voor Hanos in maart: de nieuwste vestiging, een flagshipstore, werd geopend in Maastricht. Out.of.Home Shops sprak met Kim Hollands, directeur van de vestiging in het Zuiden. En ze raakte direct de juiste snaar: grondstoffen die duurder worden, energieprijzen stijgen en personeelsproblemen. “We moeten als groothandel een rol spelen in de verduurzaming van de horeca. Je ziet dat de grondstoffen steeds duurder worden, de prijzen voor energie stijgen en er nauwelijks meer aan personeel te komen is. Hoe kunnen we onze klanten helpen met deze uitdagingen? Niet door zelf ook alles duurder te maken, maar door met slimme oplossingen te komen. Een voorbeeld? Hanos heeft het bedrijf Daily Fresh Food overgenomen en het horecadeel van dit bedrijf wordt in Maastricht geïntegreerd. Dat betekent dat klanten bij ons convenienceproducten als gesneden verse groenten en pompoenpuree kunnen kopen. Hiermee ontzorgen wij chef-koks en bieden wij een oplossing voor het probleem van het personeelstekort”, vertelde Hollands.
En ook Sligro boekte succes: na de overname van negen Belgische Metro-vestigingen is het assortiment overgezet en worden de vestigingen bevoorraad vanuit het dc in Veghel. Cfo Rob van der Sluijs zei tijdens de bekendmaking van de resultaten van 2022 dat de overname een buitenkans was. “In België is de regelgeving rond het openen van winkels anders dan hier”, meldt cfo Rob van der Sluijs. “We hadden hooguit een winkel per jaar kunnen openen. Nu hebben we in één klap negen jaar goedgemaakt.”
De data
In februari maakte het FoodService Instituut Nederland (FSIN) bekend dat het marktaandeel dat foodservice noodgedwongen aan foodretail moest afstaan vanwege het coronavirus, nog niet is terugveroverd. Toch is de totale foodomzet over 2022 met 14% gestegen naar bijna 67 miljard euro. De omzet van foodservice groeide met 42,9 procent in 2022, maar ook toen waren er nog coronabeperkingen. 2023 daarentegen is een coronavrij jaar geweest. Laten we ervan uit gaan dat de foodservicebranche hierdoor verder gegroeid is en weer richting het niveau van voor corona gaat. FSIN verwachtte destijds dat de totale foodomzet dit jaar op 68,9 miljard euro uitkomt. Nog even wachten en dan hebben we de exacte cijfers.
Tankshops
Dan een aantal belangrijke momenten op een rij uit de tankstationwereld: Tango heeft onbemande shops geopend in Den Haag en Schiedam. Slimme koelkasten maken dit mogelijk. De producten in de shops variëren: van diverse dranken tot zuivelproducten, sandwiches, wraps en zoetwaren. En bij tankstation De Haan aan de Neherkade in Den Haag konden vanaf maart knapperige pizza’s worden gekocht. Aan de zijkant van de tankshop is namelijk een onbemande pizzakiosk van Resto’Clocks geplaatst. Binnen enkele minuten een knapperige pizza! In mei gaven we overigens extra aandacht aan het on the move-kanaal met een special. Daarin maakten we ook bekend dat Convenience Retail Solutions nieuwe tankshopconcepten lanceerde. Een ander belangrijk onderwerp in de petrolbranche is de toenemende klantenstroom zodra er in retail geen tabak meer mag worden verkocht. Dat betekent dat rokers hun rookwaren bij tankshops en tabaksspeciaalzaken moeten kopen. We hebben afgelopen jaar meerdere ondernemers en organisaties hierover gesproken en we kunnen concluderen dat het een hoop met zich mee brengt, want over een paar jaar staat er een verkoopverbod van tabak bij tankstations op de planning. Nu investeren en over een paar jaar afscheid nemen. Ondernemers en organisaties doen er in ieder geval alles aan om de transitie in 2024 soepel te laten verlopen.
En om je nog te inspireren een aantal leuke interviews van de afgelopen tijd: Eten bij Peter, Pieter Vlamings van BP Dinteloord, de Maaltuin, Oliebollenkraam Zelfgebakken, Sam Hakhoff van restaurant Van Loosen en Brian de Kooker over zijn restaurant in Mijdrecht.
Bron: Out.of.Home Shops