On the move

Horeca

Slijterijen

Fabrikanten

Catering

Groothandels

Jaaroverzicht maart: Verbod op wegwerpplastic en de financiële gevolgen van de oorlog

NIEUWVEEN – Wat is er allemaal in 2022 gebeurd? Out.of.Home Shops zet deze week de belangrijkste nieuwsfeiten van dit jaar op een rij. Na twee zware coronajaren stond de out-of-homebranche in maart opnieuw voor een grote uitdaging: zich financieel staande houden in tijden van conflicten elders in de wereld.

Redactie | 27 december 2022 16:00

Terug naar het oude normaal?

We wilden niets liever dan terug naar het ‘oude normaal’, Koninklijke Horeca Nederland voorop. En dat lukte best aardig. Het CBS noteerde dat de omzet in de horeca deze maand met 13,5 procent gestegen was. Eindelijk weer groei! Vegan Junk Bar ging ervoor en besloot uit te breiden en Sligro Arnhem ging weer open na een verbouwing. Maar het was niet alleen maar zonnig naar de toekomst kijken. Op 24 februari viel Rusland Oekraïne binnen. Na twee coronajaren stond de out-of-homebranche opnieuw voor een uitdaging. Wat betekent dit voor de horecabranche? Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) maakte met cijfers inzichtelijk dat het consumentenvertrouwen kelderde.

Verbod op wegwerpverpakkingen
Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Milieu liet in een brief aan de Tweede Kamer weten dat plastic wegwerpbekers – en maaltijdverpakkingen – per 2024 niet meer zijn toegestaan in horecagelegenheden, op festivals en op kantoor. Het doel van de maatregelen is het verminderen van de ‘enorme aantallen’ plastic producten die na eenmalig gebruik worden weggegooid. Om aan de doelstelling te voldoen om afval in 2030 met de helft te verminderen, stapte koffieketen Starbucks af van wegwerpplastic, en testte het bedrijf programma’s voor herbruikbare bekers. "Ik denk echt dat iedereen wil bijdragen aan een betere wereld en het is onze missie daar beker voor beker een handje mee te helpen”, aldus Starbucks-winkelmanager Kim Davis.

Blurring

Blurring, een trend waarbij de grenzen tussen horeca, retail en cultuur vervagen en concepten uit elke sector onder één dak worden gebracht, is geen nieuw fenomeen, maar was dit jaar wel actueler dan ooit. Foodservice, retail en horeca kruipen steeds meer naar elkaar toe. “Iedereen zoekt naar het juiste businessmodel.” Het aantal blurring-concepten nam de afgelopen periode flink toe, en dat werd positief ontvangen door de consument, bleek uit onderzoek van Lightspeed.

Bron: Out.of.Home Shops

jaaroverzicht-ooh.jpg